Succesvolle lezing Natal van Riel

Succesvolle lezing Natal van Riel (door Walter de Vet)

Op maandag 29 januari j.l. was er grote belangstelling bij de Rotaryclub Gilze-Rijen en Dongevallei voor een lezing van Prof. dr. ir. Natal A.W. van Riel. Onze leden hadden goed hun best gedaan want met partners, genodigden en een flinke delegatie van een zusterclub uit Oosterhout waren er ruim 40 bezoekers.

Na een kort voorwoordje van onze voorzitter en een introductie van Walter begon Natal van Riel aan zijn verhaal over een wetenschappelijk onderzoek waar hij mede leiding aan geeft. Een onderzoek naar ziektes door een verstoorde stofwisseling zoals diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten. Natal wist aan een (voornamelijk) lekenpubliek uit te leggen hoe hij als ingenieur met computermodellen en kunstmatige intelligentie probeert deze ziektes beter te begrijpen.

In het onderzoek werkt hij samen met biologen en medici. De data van metingen aan bloed, darmflora etc. vormen de input voor de computermodellen. De verschillende variabelen op de stofwisseling rekent hij door in computermodellen zoals in een meet- en regelcircuit. Op mega niveau zijn er duidelijk trends waarneembaar. Maar er is nog niet op individueel niveau voorspellingen te doen.

Een aantal interessante observaties werden door Natal gedeeld. Er is een duidelijk verband tussen diabetes type 2, obesitas en hart- en vaatziekten. Hogere ontstekingswaardes in vetweefsel (vooral buikvet) spelen een rol in de pre-fase van diabetes type 2. Appels zijn geen peren en dus reageert een mannelijk en vrouwelijk lichaam anders. Na een maagverkleining is de stofwisseling van de patiënt direct anders ondanks dat men nog niet afgevallen is. Een hormoon dat door de darmen wordt aangemaakt speelt daarin een rol.

Dat het een interessante lezing was bleek wel uit de vele vragen. Vragen naar dit onderzoek, de ethiek van wetenschappelijk onderzoek en risico’s van kunstmatige intelligentie. Als een ervaren docent wist hij deze vragen te beantwoorden.

Na afloop konden we kennismaken en bijpraten met de genodigden. Wellicht dat interesse om aan te sluiten bij de Rotaryclub aangewakkerd is. Al bij al een succesvolle avond. Bij het naar huis fietsen gaf Natal zelf ook aan het een geslaagde lezing te vinden. Een lezing die prima past, zo zei hij, bij eisen van financiering van deze onderzoeken om wetenschappelijk onderzoek bij een breder publiek bekend te maken.