Wie zijn wij?

De leden van Rotary Club Gouda zijn vrouwen en mannen met diverse zakelijke, publieke en maatschappelijke functies in Gouda. We zijn sterk betrokken bij onze stad en willen bijdragen aan een goede samenleving in een aantrekkelijke leefomgeving. We investeren in goede doelen, in kennisdeling en in onderlinge vriendschap. We komen tweewekelijks samen voor een inhoudelijk programma en een gezamenlijke maaltijd. De club telt momenteel 25 leden.

Rotary Club Gouda werd in 1927 opgericht en is onderdeel van het wereldwijde netwerk Rotary International. Over heel de wereld zijn in ruim 200 landen ongeveer 32.000 clubs met in totaal ruim 1,2 miljoen leden. Het doel van Rotary is het aanmoedigen van het ideaal van dienstvaardigheid als grondslag van een open samenleving, waardige ondernemingsgeest en respectvolle persoonlijke relaties.

Bijeenkomsten

Rotary Club Gouda komt tweewekelijks bijeen op dinsdagavond tussen 18:00 uur en 20:00 uur in De Lichtfabriek Gouda, Hoge Gouwe 189, 2801 LE Gouda. Onder het genot van een maaltijd praten we elkaar bij over ontwikkelingen in de zakelijke en persoonlijke sfeer. Vaak is er een interne of externe spreker die vanuit de eigen expertise een actueel onderwerp belicht. Omdat de club zo divers is samengesteld, komt een breed scala van onderwerpen aan bod. Een diepere kijk op de actualiteiten en een verbreding van het netwerk zijn zaken die leden nog het meest waarderen aan hun lidmaatschap van Rotary.

Firesides

Eenmaal per jaar, meestal in de winter, komen we in groepjes van vier à zes personen bij iemand thuis. We praten dan over een actueel thema maar ook over het reilen en zeilen van de club. Deze avonden zijn erg gezellig en een prima manier om elkaar nog beter te leren kennen.

Bedrijfsbezoeken

Een paar keer per jaar bezoeken we een bedrijf, al of niet van een eigen lid, voor een interessante rondleiding.

Jaarfeest en Kerstdiner

Het jaarfeest is meestal in juni met een buitenactiviteit. Het Kerstdiner vindt uiteraard in de winter plaats. Voor deze bijeenkomsten worden de partners van de leden ook uitgenodigd.

Fundraising

We organiseren een aantal malen per jaar een actie om geld in te zamelen voor goede doelen, zoals de sponsortochten Santa Run en Wandelen voor Water. Het goede doel is van te voren bekend. Het geld gaat bij voorkeur naar initiatieven in Gouda, maar er zijn ook buitenlandse bestemmingen zoals waterprojecten in Afrika.

Vrijwilligerswerk

We steken, gevraagd en ongevraagd, de handen uit de mouwen bij tal van activiteiten zoals hout snoeien in de natuur en de organisatie van dagjes uit voor eenzame ouderen (Nationale Ouderendag). We helpen bij sollicitatietrainingen voor jongeren en begeleiden mensen die moeilijk een baan kunnen vinden naar de arbeidsmarkt (JobRotary).

Zusterclubs

Met de Rotaryclubs van Bexhill (UK) en Solingen (DLD) onderhouden we nauwe contacten. Eenmaal per jaar hebben we een gezamenlijk weekend, bij hen of in Gouda of ‘halfway’. We ondersteunen elkaars projecten.

Coronatijd

Tijdens de coronacrisis waren we aangewezen op zogenaamde zoombijeenkomsten waarbij de online rondleidingen door Nederlandse musea een hoogtepunt vormden. De organisatie van evenementen viel ongeveer stil. We kwamen fysiek bij elkaar in kleine groepjes of buiten op 1,5 meter afstand van elkaar.

.