Rotary 100 jaar, Estafette Vaals-Maastricht

Zoals bekend vindt er in het kader van 100 jaar Rotary in Nederland dit jaar een estafette plaats langs alle Rotary Clubs van Nederland met een bakfiets.

Op de route Kerkrade - Vaals wordt op zondag 17 september a.s. deze bakfiets op het Drielandenpunt te Vaals door de Rotary Club Kerkrade aan onze Rotary club Gulpen -Heuvelland overgedragen. Onze club organiseerd de route Vaals - Maastricht.

Rotary Gulpen-Heuvelland actie voor 100 jaar Rotary

Bakfiets op 17 september in Vaals

Rondom het jubileum van 100 jaar Rotary in Nederland, vindt er dit jaar een estafette plaats voor het goede doel langs alle Rotary Clubs van Nederland met een bakfiets. Op zondag 17 september aanstaande is het de beurt aan de leden van Rotary Kerkrade om de bakfiets aan de leden van Rotary Gulpen-Heuvelland over te dragen.

Hoogstpersoonlijk levert Rotary gouverneur Guido Rijninks de bakfiets om 15.00 uur af op het Drielandenpunt in Vaals, in aanwezigheid van Nicole Ramaekers, burgemeester gemeente Gulpen-Wittem en Harry Leunessen, burgemeester van gemeente Vaals. Vervolgens is het op 23 september de beurt aan Rotary Gulpen-Heuvelland om de fiets met een daaraan gekoppeld goed doel, door te geven aan de samenwerkende Rotary’s Maastricht.

Programma en doel van de actie

Na 17 september rijden de leden van Rotary Gulpen-Heuvelland met de bakfiets naar Gulpen waar de reguliere clubbijeenkomsten plaatsvinden. Vervolgens hervatten zij de estafette op zaterdag 23 september vanuit het Gulpener Brouwlokaal op weg naar Villa Kanjel, om hier de bakfiets aan de samenwerkende Rotary Clubs Maastricht te overhandigen.

De leden van Rotary Gulpen-Heuvelland nemen per fiets deel aan deze estafette en laten zich onderweg sponsoren door familie, vrienden en bekenden om geld op te halen voor het goede doel. De opbrengst van deze sponsoractie is bedoeld voor hartreanimatielessen op middelbare scholen gegeven door studenten van de Universiteit Maastricht. De leden hopen met deze actie te bewerkstelligen dat reanimatie les een vast onderdeel wordt van het lespakket op de middelbare school. Doneren kan via het Hart en vaat onderzoekfonds Limburg via NL54INGB0657181420 o.v.v. reanimatie actie Rotary.

Rotary Gulpen-Heuvelland

Rotary Gulpen-Heuvelland is een serviceclub in de regio met momenteel 30 leden woonachtig in de gemeenten Valkenburg, Gulpen-Wittem, Vaals, Valkenburg, Selfkant, Maastricht, Beekdaelen, Voerendaal, Meerssen, Eijsden-Margraten en Kanne. De leden van de club zetten zich in om vanuit een gedeelde passie en betrokkenheid het welzijn van mensen te verbeteren. Samen met andere clubs realiseren de leden projecten om de uitdagingen van deze tijd aan de pakken. Rotary is een internationale organisatie. In bijna alle landen ter wereld zijn er Rotary clubs. “Lid zijn van Rotary verrijkt je leven: we helpen actief mee om het verschil te maken en we sluiten vriendschappen voor het leven’ aldus

voorzitters Bernadette Franssen en Erik Plum.”

Tekst van Iris Bakker

“Dankzij kordaat optreden van mijn vrouw ben ik er nog”

In 2019 kreeg een van onze leden een plotse hartstilstand en werd ons pas echt duidelijk hoe belangrijk het is dat mensen kunnen reanimeren en een AED bedienen.

70% van de slachtoffers krijgt thuis een hartsitlstand
Een hartstilstand overkomt je vaak in de thuissituatie. In het geval van onze vriend was zijn echtgenote kordaat en bewaam genoeg om een kundige reanimatie uit te voeren. Zijn leven werd door haar gered!

Reanimatie onderwijs
Rotary Gulpen Heuvelland steunt Taskforce QRS; studenten aan de Universiteit Maastricht geven reanimatielessen aan scholieren op Limburgse middelbare scholen.

Help mee, red levens en doneer vanuit je hart!

Ons sponsorgedeelte van 100 jaar Rotary in Nederland willen wij gebruiken om via deze route geld op te halen.

Scan deze QR-code en doneer