Albanië verwarmt zich aan Limburgs initiatief

(JB, 11-2-2020)

Ook dit is Rotary!

Een hulptransport met ruim 2700 hulpartikelen, bestaande uit kinderkledij en schoenen, aangevuld met speelgoed, heeft Albanië veilig bereikt. Eind januari vertrok een speciaal vrachttransport vanuit de Limburgse gemeente Kerkrade richting het zwaar getroffen land. Het internationaal vermaarde transportbedrijf Ewals was gevraagd de leverantie naar Tirana (Albanië) voor haar rekening te nemen. Na tussenkomst van de autoriteiten zijn de goederen overgedragen aan onze collega Rotarians van de zusterclub Durres in de Albanese hoofdstad.

Het bijeen vergaren van de hulpartikelen was een initiatief van de Rotaryclub Gulpen-Vaals. Het Balkenland Albanië werd eind vorig jaar getroffen door een zware aardbeving met een magnitude van 6,4. Dit maakte de beving, naar aangeven van de autoriteiten, tot de zwaarste aardschok in decennia, met een spoor van dood en verderf. 51 personen lieten het leven, ruim 900 mensen raakten gewond. Rotary Durres in Tirana heeft inmiddels de kleding en het schoeisel aan de ergst getroffenen uitgedeeld. Albanië, een republiek in het westen van het Balkanschiereiland, heeft van alle landen in Europa de laagste levensstandaard. Het land staat weliswaar bekend om zijn armoede, maar zeker ook om de grote gastvrijheid van de bevolking. Afbeelding met persoon, binnen, gebouw, grond

Automatisch gegenereerde beschrijving

Van de Rotaryclub Gulpen-Vaals maakten zij het verschil door het leveren van de ‘handjes’ bij de inzameling, de sortering en het klaarmaken van de hulpgoederen voor transport naar de Balkan.

Afbeelding met persoon, bagage, binnen, vloer

Automatisch gegenereerde beschrijving

Rotarians van de zusterclub Durres verzorgen de hulpgoederen een warm welkom in Tirana, de hoofdstad van het zwaar getroffen land Albanië.

Afbeelding met grond, buiten, gebouw, trottoir

Automatisch gegenereerde beschrijving

Dit kindje alvast kan de winter in Albanië door dankzij de Rotary.

Jos Benders, Public Relations, RC Gulpen-Vaals