18 juni
WEEKBERICHT ROTARYCLUB HILLEGOM - LISSE OVER DE CLUBBIJEENKOMST VAN 18 - juni 2015
MIEKE heet iedereen welkom waaronder twee gasten. Dit zijn John Mors, aspirant lid die vandaag als volwaardig lid van onze club zal worden geÏnstalleerd, en Linda van Beek, uitgever van het mooie glossy blad "Ode aan Lisse" wat zij voornemens is dit najaar in Lisse huis aan huis te verspreiden en waarover zij ons het een en ander zal vertellen. MIEKE bood zelf de borrel aan omdat zij en Max 25 jaar getrouwd zijn (maandag 15 juni) en ze dit jubileum, afgezien van de borrel van vandaag, verder alleen viert met Max en zoon Pim met een reis, dit najaar, naar Japan. Bovendien is vandaag de laatste clubbijeenkomst welke zij, in haar hoedanigheid van clubvoorzitter, zal voorzitten.
Er zijn 17 leden aanwezig (38%) en, zoals geschreven, twee gasten. Inmiddels hebben zich 80 mensen aangemeld voor de bestuursoverdracht op 4 juli in Leiden.
EDITH VAN BEEK, sinds 13 jaar zelfstandig grafisch ontwerper. Daarvoor 13 jaar in loondienst gewerkt. Nadat zij zich zelfstandig vestigde had ze snel veel werk. Onder andere een uitgave voor het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en voor een aantal ministeries. Na een reeks persoonlijke tegenslagen waaronder het overlijden van ouders en partner is ze enige tijd uit haar werk geweest. Toen ze terugkwam was de wereld van het tekstschrijven en grafisch/multimedia ontwerpen nogal veranderd. Met name het maken van bladen gaf haar werk. Voor onder meer de Rabobank en Nutricia. Hoewel dat leuk werk was wilde ze eigenlijk iets helemaal zelf maken, echt volledig naar een eigen idee. Iets wat tot cohesie, tot verbinding leidt. Ze dacht daarbij aan een éénmalig blad, een glossy, voor en over een dorp. Gevuld met interviews met dorpbewoners en financieel mogelijk gemaakt door bedrijven die daarvoor geen advertentie zetten maar die een pagina of een deel daarvan vullen met een verhaal over hen en hun bedrijf. In Driehuis, waar zij woont, is ze begonnen. Met een groep lokale vrijwilligers. Het werd een succes. Het blad is gevuld met 70% redactionele inhoud. Dat wil zeggen verhalen over dorpsbewoners, over scholen, over vrijwilligers. In Driehuis bleek dit heel succesvol. Door de bewoners werd het als een cadeau gezien. Mensen gooien het blad ook niet weg. Men bewaart het, zet het in de boekenkast of laat het liggen op de leestafel. Vervolgens werd, voor een echte professionele opzet, gekozen voor Heemstede. Daar zou het bij 13000 adressen op de mat vallen. Al bij de planvorming werd direct enthousiast gereageerd. Ze verzamelde een groep mensen uit het dorp om zich heen welke het dorp kent en die aan kunnen geven wat leuke of interessante personen, verenigingen of activiteiten zijn die in het blad opgenomen kunnen worden. Zelf vervulde ze de rol van hoofdredacteur. Zo veel mogelijk mensen moeten aan bod komen in het blad. Een landgoedeigenaar maar ook een vluchtelinge uit Syrie die nu in het dorp woont. De stille vrijwilligers worden juist eens nader belicht. Kinderen van groep 7 als razende reporters. De "betaalde" inhoud, 30% van het blad, wordt ingevuld door bedrijven en beroepsbeoefenaren met een verhaal over henzelf en hun bedrijf. De kosten daarvan zijn € 1.500,- per hele pagina. De totale kosten van de uitgaven bedragen zo'n € 100.000,-. Uit een lezersenquete in Heemstede kwam naar voren dat 90 % van de mensen de ondernemersartikelen ook daadwerkelijk lezen. In Lisse zijn ze nu op 50% van het aantal ondernemers dat nodig is om het blad haalbaar te maken.Het loopt niet heel makkelijk maar ze zet met veel toewijding door om voor Lisse, en later misschien ook voor Hillegom, een blad te maken wat ook hier door de Lissers zal worden ervaren als een cadeau.
Na dit verhaal volgt de installatie van JOHN MORS tot lid van onze club. MIEKE heet JOHN van harte welkom in onze club en vertelt het een en ander over Rotary. Over de opname in een dienstbaar netwerk, met een internationaal karakter, waar je overal en dus in alle overige clubs welkom bent. Ze vertelt dat het lidmaatschap vrijwillig is maar niet vrijblijvend. Ze zet de kernwaarden van Rotary uiteen en beschrijft de 4-way test: "Is het waar, is het billijk voor iedereen, bevorderd het de vriendschap tussen mensen en komt het betrokkenen ten goede". MIEKE hoopt dat JOHN zich thuis zal voelen in onze club. JOHN antwoordt dat hij dat wel verwacht. Hij beschouwt het bevorderen van de verbinding tussen mensen als zijn levensmissie en als zijn missie in zijn werk als Directeur Commercieel bij Bouwbedrijf HORSMAN en Co. Als hij over Rotary leest dan komt hij dat veel tegen. Na een roll call waarin iedereen zich voorstelt ontvangt JOHN de felicitaties van alle aanwezige leden.