RC Leefklimaat is een Paspoortclub

Rotary clubs gaan mee met de tijd om aan de veranderende behoeften te voldoen van gemeenschap en professional. Bestaande clubs adopteren een innovatief passport club model om de leden flexibiliteit en een bredere ervaring te bieden.

Wat is een paspoortclub?

Een paspoort club is een Rotaryclub waarin het de leden flexibiliteit en een bredere ervaring biedt dan een traditionele rotaryclub:

• Aanmoediging  om de leden andere clubs te bezoeken en deel te nemen in de terugkerende clubactiviteiten van die clubs
  • Gemoedelijkere aanwezigheids verplichtingen
  • Aanbod van gevarieerde formats voor bijeenkomsten

Zowel nieuwe als bestaande clubs kunnen besluiten een paspoort club model te implementeren.

De clubs kunnen die opties kiezen die het beste past. Een clubnaam hoeft niet expliciet de naam “paspoort club” te voeren maar de club statuten behoren wel zodanig te zijn bijgewerkt. Omdat paspoort club een Rotaryclub is, hebben de paspoortclubs een club voorzitter, bestuursleden en commissies. De voorzitter en de inkomende voorzitter wonen hiervoor trainingen bij, zoals PETS en de inkomende bestuurs en commissieleden volgen de districtstrainingen. Leden worden aangemoedigd de district en internationale activiteiten bij te wonen en deel te nemen om de betekenis ervan te ervaren.

Rotaryclub Leefklimaat is zo een paspoortclub.

Vanwege het deelthema Leefklimaat (Environment) Leefomgeving, waarvoor de traditionele clubs activieiten in hun programma hebben opgenomen of commissies Leefomgeving, hebben wij een reden die clubs te bezoeken.

We gaan in dialoog om te zien of het programma rondom Leefklimaat of Leefomgeving nog verder uitgediept kan worden. We zijn verbinder. Luisteren, samenvatten, doorvragen en onderzoeken of nieuwe activiteiten georganiseerd kunnen worden, of potientiele leden betrokken kunnen worden, of we Clubs met elkaar of met een organisatie in contact kunnen brengen.