Over Rotary

Er zijn meerdere serviceclubs die allemaal mensen verbinden en zich inzetten voor goede doelen.  Rotary is de oudste en grootste van de wereld met maar liefst 1,4 mln. leden en ruim 46.000+ clubs in 200 landen. Als lid ben je een onderdeel van een fijnmazig mondiaal netwerk.

Rotary in Nederland bestaat in 2023 100 jaar en telt ruim 500 clubs met in totaal meer dan 16.000 leden.

Waarom lid zijn van een serviceclub?

Je bent hartstikke druk met werk en carrière. Als je een gezin hebt, vraagt ook dat de nodige tijd en er moet ook nog gesport worden. Toch vraag je je met enige regelmaat af of dat nou alles is. Dan wordt het tijd eens na te denken over het lidmaatschap van een serviceclub.

Rotary werkt voor een clublid op twee fronten: door samen succesvolle projecten aan te pakken ontstaat kameraadschap (fellowship). Deze fellowship wordt ook wel omschreven als ‘de brandstof van de club’. Door deze bijzondere onderlinge contacten groeien vaak vriendschappen voor het leven. Rotary reikt veel verder dan je eigen club: elke Rotarian is welkom in iedere Rotaryclub waar dan ook ter wereld.

Het motto van Rotary is “Service above Self”, waarmee wordt bedoeld: je eigenbelang ondergeschikt maken aan dat van de ander en de maatschappij door jouw inzet.

Je wordt uitgedaagd in samenwerking met de vele disciplines die in de club vertegenwoordigd zijn om de samenleving een beetje prettiger te maken. Dat kan met lokale projecten zoals 3 Octobary voor senioren, G-Hockey, NL Doet en aandacht voor Oekraïense vluchtelingen en hun gastgezinnen e.a.