Jubileumspeech RC Monnickendam

Voorzitter, oud-voorzitters, fellow Rotarians,
Beste vrienden en Lieve vriendinnen

Het is alweer 5 jaar geleden, dat onze Rotaryclub Monnickendam een jubileum vierde en ja, wat is er veel gebeurd in die 5 jaar.
Ja ik weet het, natuurlijk, voorzitters komen en gaan.
Gouverneurs komen en gaan
Bestuursleden komen en gaan en ook clubgenoten komen en gaan.

Op dit moment telt onze club 36 leden en daarvan is maar liefst 36% lid geworden van onze club in de laatste 6 jaar.

Jan van Unnik - Ria Rijser - Jorit Sieperda - Jaap Braam - Klaas Miedema - Rina van Rooij - Gideon Roos - Jan Zetzema - Ron Manuel - Frank Dutman - Wouter Verdooren - Rob Putter en Michiel Lohman.

Onze club is dus goed in staat gebleken voor de eigen toekomst te zorgen.
En dat is een onderwerp, dat mij zeer na aan het hart ligt.

In mijn gouverneursjaar koos ik voor het thema “De Toekomst” en ik heb dat bij ieder clubbezoek uitgebreid ter sprake gebracht.
Alles om ons heen verandert, verandert met een sneltreinvaart en de clubs –en dus ook mijn eigen club- verandert mee. Niet alleen in ledenopbouw, zoals man/vrouw, leeftijdsspreiding, omgangsvormen maar ook in de veranderende vorm van de wekelijkse meeting.

En dat is maar goed ook! Want iedere fase in een leven heeft zijn charmes.

De jeugd:

Snel, sneller, snelst en eigenlijk geen tijd voor de wekelijkse clubmeetings en dat komt regelmatig tot uitdrukking in lagere attendance-percentages.

Is dat erg? Nee natuurlijk niet!
Betrokkenheid en deelname aan clubactiviteiten is –althans in mijn ogen- minstens zo belangrijk!

Mid-life:

Al weer iets rustiger en meestal goed in staat de eigen agenda te beheren en beheersen.
Maar nog wel druk en dat is maar goed ook!

En dan de ouderen:

Ja, ik weet het. Daar hoor ik zelf ook al weer een tijdje toe.
Niet meer zo druk (maar we máken ons druk . . .) en soms erg in de weer met kinderen en kleinkinderen.
En dat kost ook veel tijd en energie.
En meestal zijn de ouderen wel aanwezig bij de wekelijkse clubmeeting.

Maar we moeten niet op de 2 oude mannetjes van de Muppet-show gaan lijken.
Al mopperend over al die veranderingen en vooral zeggen, dat alles vroeger zo veel beter was . . . .
Ook als dat zo is, is het nu slechts anders.
En pas later, veel later, zullen we dat wellicht kunnen beoordelen –als we dat tenminste willen.

Maar de ouderen zijn wel een constante factor in de club.

Werner Sutmann en Theo van de Wint: onze charterleden! – en dus 40 jaar lid vandaag! Gefeliciteerd!

Wim de Ruijter – lid geworden in 1973.
Dorus Hulsebos in 1978 en Alfred Schrijver in 1981.

Veel meegemaakt.

Veel gelachen.
Veel gehuild.

Maar gelukkig- still going strong.
Gewaardeerd door de andere clubleden en altijd bereid tot hand- en spandiensten.

Maar er is meer, dat ons als club bindt.

Zoals:
Acties, groot en klein en nee, we zijn nooit tevreden.
Het kan altijd beter en met een nog hogere opbrengst.

We vertellen elkaar in goed geleide evaluatie-gesprekken wat we ergens van vinden.
En daar halen we weer energie uit voor de volgende acties.

Of zoals:
Het speldje, de pin, het rotarywiel.
Geef er maar een naam aan, die je zelf wilt.

Maar draag het wel. En vol trots!

Enkelen van ons hebben een iets afwijkend speldje, iets groter .
Kijk maar eens rond.

Dat is een zgn. PHF-onderscheiding, genoemd naar de oprichter van Rotary Paul Harris en –althans in onze club- uitgereikt voor waardering!

Theo van de Wint – Wim de Ruijter – Dorus Hulsebos - Roel Hoekstra – Dirk Jan van Geemen - Rinus Ostermann - André Karsten en ikzelf, wij dragen deze onderscheiding met trots.

Maar daar ontbreekt eigenlijk een naam bij.
Een naam van een clublid, dat al erg lang lid is.

Veel heeft meegemaakt,
Zakelijk en privé.

Gezorgd heeft voor o.a. het eerste Rotary-kind (althans in onze club)

Veel gelachen,
Helaas veel gehuild.

Ons clubarchief en geweten, dat maar door zo weinigen van ons wordt gewaardeerd.
Het vingertje, dat ons regelmatig verbetert en (verdorie) ook altijd gelijk blijkt te hebben!
Ik heb het natuurlijk over

Werner Sutmann

Wil je aub even naar voren komen? En de anderen verzoek ik te gaan staan.

Het is mij een zeer groot genoegen en eer je te mogen meedelen, dat het Bestuur van de Rotary Club Monnickendam besloten heeft om in jou de eerste 40 jaar van de club te gedenken en dat te doen met het uitreiken van een Paul Harris Fellow Recognition.

Van harte gefeliciteerd, draag deze onderscheiding met trots en hartelijk dank voor 40 jaar trouwe support aan onze club.