ACTIVITEITEN STICHTING PROJECTEN ROTARYCLUB PEKELA

(vanaf oprichting tot 1 juli 2023)

1. INLEIDING

De stichting is opgericht in 2018. In 2020 is de ANBI-status verleend. Het boekjaar van de stichting loopt van 1 juli tot en met 30 juni van het jaar daaropvolgend.

De stichting is opgericht tegen het einde van de periode waarin de strenge Corona-maatregelen vanwege de overheid golden. Mede daardoor heeft de afronding van de oprichting van de stichting en het inrichten er van geruime tijd met zich gebracht. Dit is terug te zien in de jaarrekeningen van 2020-2021 en 2021-2022. In de jaarrekening wordt weergegeven dat het vermogen van de stichting wordt gevormd door debiteuren. Dit betreft één debiteur, te weten de Rotary Club Pekela, alwaar de voor de stichting bestemde gelden in beheer zijn gehouden tot het moment dat de inrichting van de stichting volledig is afgerond. In het voorjaar van 2023 is dit gerealiseerd en heeft de debiteur de toegezegde bedragen aan de stichting overgemaakt.

Het effect van de vergaande Corona-maatregelen is eveneens geweest dat de beoogde doelen, waaronder het Kinderhotel te Wedde, niet feitelijk behoefden te worden gefinancierd omdat zij vanwege de coronamaatregelen geen activiteiten ontwikkelden. Om die reden zijn de sinds de oprichting van de stichting door de stichting ontvangen gelden (1 juli 2023) gereserveerd. Inmiddels is het betreffende hotel weer geopend en toegankelijk voor kinderen. Op het moment van publiceren van dit verslag zijn met de bestuurders van de stichting Kinderhotel Wedde gesprekken gaande over besteding van (delen van) het thans gereserveerde vermogen.

2. MOGELIJKE DOELSTELLINGEN VAN DE STICHTING PROJECTEN ROTARYCLUB PEKELA VOOR HET JAAR 2023-2024:

Als mogelijke doelstellingen voor het boekjaar 2023-2024 worden onder meer instellingen als hierna te noemen aangemerkt:

Kledingbanken

Voedselbanken

Leergeld-stichtingen

Rotary kinderkampen

Lokale maatschappelijke projecten welke zich ad hoc aandienen

Bestrijding van laaggeletterdheid

De stichting zal jaarlijks na afloop van een boekjaar per project de besteedde bijdragen op deze site vermelden.