Dushihuis te gast bij rotary ridderkerk

Dushihuis te gast bij Rotary Ridderkerk

Tijdens de clubavond van 11 februari jl. waren Marjolein Kalkers en Mathieu Cornelissen van het Dushihuis onze gasten.

Marjolein vertoonde een film over het Dushihuis en heeft uitleg gegeven over hun werkwijze.

Beknopte info:

Dushi is een uitdrukking in het Papiaments en betekent 'schatje'. Het Dushihuis is 15 jaar geleden opgericht door een pleegvader en telt inmiddels een aantal huizen in Nederland. Ze vangen kinderen op die geen thuis hebben omdat hun ouders niet voor hen kunnen zorgen en veelal heeft elk kind al meerdere pleegadressen achter de rug. Kinderen gaan eerst naar de crisisopvang en daarna naar een pleeggezin. Vaak is er een sprake van een aaneenrijging van pleegadressen. De kinderen in het Dushihuis mogen daar altijd blijven, ze hoeven geen angst te hebben dat ze worden weggehaald of weggestuurd. De kinderen komen uit allerlei verschillende gezinnen en situaties. Marjolein verwijst ook naar "de week van het vergeten kind" dat onlangs op tv was.

In het Dushihuis leren kinderen hun gevoelens onder controle te krijgen, ze zijn vaak gestrest en woedend op wat er allemaal met hen is gebeurd. Ze leren beter te functioneren in de maatschappij.

Voor meer informatie zie: www.dushihuis.nl

Marjolein nam de cheque van Rotary Club Ridderkerk in ontvangst ter waarde van € 4.000,-- en sprak haar dank uit.