Persbericht succesvol Jazz for Life

__________________PERSBERICHT_______________________________

Benefietconcert Jazz for life groot succes

Rotary Club Schiedam schenkt

€ 7.000 aan kraamkliniek in Tanzania

Met trots heeft Rotary Club Schiedam € 7.000 mogen overhandigen aan Gerard van der Leij, gepensioneerd gynaecoloog van het Vlietland Ziekenhuis in Schiedam. Hij zet zich al jaren vrijwillig in voor het Makiungu Hospital in Tanzania waar hij in de kraamkliniek veel schrijnende gevallen tegenkomt. Om de drie maanden gaat Gerard van der Leij er enkele weken heen om te helpen bij bevallingen, de artsen en verpleegsters ter plekke op te leiden en (tweedehands) apparatuur te brengen. De kraamkliniek moet nodig worden opgeknapt en uitgebreid.

Angela de Kort, voorzitter van Stichting Makiungu, is heel blij met het geld. Daarmee kan een nieuw kraamgebouw worden gebouwd waarin de vrouwen kunnen bevallen en – omdat ze vaak tientallen kilometers moeten lopen naar de kraamkliniek – waar ze kunnen wachten op hun bevalling.

De Grote Kerk in Schiedam stond op zaterdag 2 april bol van het concert Jazz for Life, georganiseerd door Rotary Club Schiedam. Het Benefietconcert verliep in een geweldige sfeer. Met opzwepende optredens van het kwartet Triplicate en de Tiny Little Bigband. Tot in de late uurtjes was de dansvloer bezet.

Halverwege de avond legde gynaecoloog Gerard van der Leij met feiten, statistieken en foto’s aan de ruim 250 aanwezigen uit waarom het Makiungu Hospital dringend aan een opknapbeurt en uitbreiding toe is. Aan de tafels werd tijdens het goed verzorgde diner verder gepraat over de al jaren durende inzet van Gerard in de kraamafdeling van het Tanzaniaanse ziekenhuisje.

Het heeft even geduurd voor Rotary Club Schiedam de werkelijke opbrengst van de avond bekend kon maken. Tijdens de avond werden namelijk nog toezeggingen gedaan die de score van de avond zelf - € 5.000 – nog verhoogden. De € 7.000 wordt volledig gebruikt voor de hoogstnoodzakelijke verbouwing en uitbreiding van het hospitaal.