Fietsen voor Oekraïnse vluchtelingen

Rotary Schoonhoven regelt fietsen voor Oekraïense vluchtelingen

KRIMPENERWAARD • Veertien leenfietsen staan netjes op een rijtje voor partycentrum Amicitia in Lekkerkerk. Ze zijn klaar om gebruikt te worden door de Oekraïense vluchtelingen, die in Lekkerkerk en Krimpen aan de Lek verblijven. De geste is afkomstig van Rotary Schoonhoven.

Het was Josette Paulus die als ‘doorgeefluik’ fungeerde. De Lekkerkerkse is sinds de komst van de Oekraïeners naar de Krimpenerwaard als vrijwilliger actief om de vluchtelingen op te vangen. “Ik merkte dat er bij hen behoefte was aan fietsen”, vertelt ze. “Zo kwam ik terecht bij Krimpenerwaard Intercultureel en de Dames Lionsclub in Schoonhoven. Samen met Anne van der Wal hebben we toen in kaart gebracht wat er aan rijwielen nodig was. Verschillende Oekraïense mensen hier hebben een fiets nodig om op hun werk te komen, naar school te rijden of boodschappen te doen; om maar wat voorbeelden te noemen.”

• De Oekraïers kijken er naar uit om op de fiets te stappen.

Foto: De Oekraïers kijken er naar uit om op de fiets te stappen

Al snel kwam Rotary Schoonhoven in beeld. “Klopt”, beaamt aanstaand voorzitter Frank Peltenburg. “Wij hadden al eens eerder -in 2017- gebruikte fietsen opgeknapt voor statushouders in de Krimpenerwaard en wilden die uitdaging met alle plezier nog een keer aangaan.”

Support
”We hebben ook ditmaal fietsen ingezameld en zijn met onze leden aan de slag gegaan op dinsdagavonden en vrijdagochtenden,” vertelt Rotary-lid Pieter van der Lee. “Bij die vrijwilligerswerkzaamheden konden we rekenen op de support van Boom Tweewielers. Zij leverden tegen een zeer schappelijke prijs allerlei onderdelen.”

Voor Alex Schakel betekende het na 2017 zijn tweede klus als vrijwillig ‘mecanicien’. “Ik moest tijdens mijn bezigheden nog even denken aan mijn grootvader, die zo’n honderd jaar geleden als fietsenmaker begon”, glimlacht de voormalig automotive-ondernemer. “Het was mooi om te doen. En ook handig: ik weet sinds kort tot in details hoe je een trommelrem moet reviseren...”

De leenfietsen staan inmiddels klaar om overhandigd te worden aan de Oekraïners. Daarna wacht een door Helma de Jong van Krimpenerwaard Intercultureel geleide ‘burenavond’ met omwonenden in Lekkerkerk. Ook gemeente Krimpenerwaard, de bibliotheek en verschillende andere organisaties zijn aanwezig. Het doel: elkaar leren kennen en de Oekraïners wegwijs maken in hun nieuwe woon- en leefomgeving.

De wederzijdse welwillendheid is duidelijk aanwezig. Dat wordt straks zwaaien bij een fietsrondje door dorp en de Krimpenerwaard.

Tekst en fotocredits: Jan Timmer, Het Kontakt Krimpenerwaard