Paasbox 2021

Paasboxactie 2021

RC Soestdijk organiseert sinds 2016 ieder jaar in juni op de Baarnse Brink het Midzomer Dorpsdiner. Evenals vorig jaar strooide Covid-19 echter roet in het eten. In plaats daarvan organiseert deze Rotaryclub daarom dit seizoen een drietal hands-on acties.

Met Sinterklaas werden 50 gezinnen in Baarn en Soest, die door de coronacrisis extra zijn getroffen, verrast met een juten zak vol spelletjes en lekkers.

Bij de tweede actie werden 750 alleenstaande, thuiswonende 75-plussers  verblijd met een Paasbox, gevuld met lekkere en leuke Paasverrassingen, geleverd door verschillende plaatselijke ondernemers die graag wilden meewerken aan dit project.

BESTELLEN OF SPONSOREN

Alle inwoners van Baarn en Soest werden opgeroepen om voor 25 euro één of meer boxen te bestellen. Men kon deze box zelf ophalen en wegbrengen bij iemand die ze daarmee blij wilden maken. Een andere optie was om één of meer boxen te sponsoren, want RC Soestdijk had contact met tien instellingen en kerken die over een lijst beschikken met namen en adressen van ouderen die wel een opkikkertje konden gebruiken.

MEERDERE KANTEN

Met deze actie sneed het mes aan meerdere kanten:

Lokale ondernemers, die op deze manier toch omzet konden draaien, sponsoren en inwoners van Baarn en Soest die op een laagdrempelige manier konden bijdragen en instellingen die blij waren dat ze kosteloos iets konden doen voor hun achterban. Daarnaast was het voor RC Soestdijk heel fijn om elkaar weer eens in kleinere groepen live te kunnen ontmoeten: de activiteit bracht het ouderwetse clubgevoel en tijdens de diverse inpakmomenten is er flink bijgepraat.

REACTIES

Het allermooiste waren de hartverwarmende reacties van de ouderen: tijdens het afleveren van de pakketten zelf, maar ook nog lang daarna. Een kleine greep uit de reacties:

• “ De stille zaterdag werd aangenaam onderbroken door de komst van een mevrouw, die namens de Rotary Club Soestdijk de Paasbox kwam brengen. Verrassend omdat ik in de verste verte niet gerekend had met de mogelijkheid om in aanmerking te komen. Verrassend ook wat de inhoud van het pakket betrof; geweldig.”
  • “Wat een super actie. Wat hebben jullie er veel werk aan gehad, maar ik denk....dat wij het leukste werk deden: de boxen wegbrengen!! Dank dat ik bij 37 ouderen namens onze instantie een box mocht brengen”.
  • “Er zijn buiten mij en mijn broer en zusters ook nog ánderen die om mijn moeder en tante geven  En dat maakte dat ze zo dankbaar zijn.”
  • “Ik weet niet precies waar ik dit mailtje moet heen sturen, maar weet wel dat dit mailtje naar een prachtige instantie stuur, waar ik namens mijn moeder en mezelf jullie hartelijk wil bedanken voor de prachtige, zeer rijkelijk gevulde paasbox die jullie bij mijn moeder hebben afgeleverd. Ik vind dit zo “warm” gebaar, dat mij moeder en ik er gewoon perplex van stonden.”