Dit was RC Velsen in 2021

Op deze pagina is te lezen wat Rotary club Velsen in 2021 gedaan heeft.

Hier begint de zee

Hier begint de zee, niets ingooien alsjeblieft

Hoe maak je mensen bewust van het probleem van zwerfafval? Door buiten op straat met een ludieke maar ook serieuze actie een directe boodschap te tonen. Rotary Club Velsen komt met een stoeptegel die een plek krijgt bij een regenput. Op de tegel staat de tekst: “niets ingooien alsjeblieft, hier begint de zee”. Dus wees verstandig, gooi geen afval op straat.

Plastic wordt vaak als verpakkingsmateriaal gebruikt, super handig. Maar als het na gebruik op straat beland, wordt het meegenomen door regenwater. Via het riool en de waterzuivering wordt het geloosd en kunnen kleine plastic deeltjes uitspoelen. “Wie kent niet de foto’s van verre landen met rivieren en zeeën vol plastic?” zegt Els de Roo, voorzitter van Rotary Club Velsen. “Hoewel we dit in Nederland niet zo uit de hand laten lopen, zit ook in onze Noordzee een heleboel microplastics.”. Geïnspireerd door acties in steden in onder andere Frankrijk en Engeland, kan een eenvoudige boodschap in de straat, op de stoep of bij het parkeerterrein mensen bewust maken van het probleem van afval op straat. De Rotary ontwikkelde de stoeptegel met de waarschuwende tekst.  “Wie kent niet de foto’s van verre landen met rivieren en zeeën vol plastic?” zegt Els de Roo, voorzitter van Rotary Club Velsen. “Hoewel we dit in Nederland niet zo uit de hand laten lopen, zit ook in onze Noordzee een heleboel microplastics.”.

De Rotary sponsort de tegels en ze zijn ook te koop. Het Hoogheemraadschap Rijnland heeft ook financieel bijgedragen want zij hebben een belangrijke rol bij het schoon maken van het rioolwater in de afvalwaterzuivering. De gemeente Velsen werkt ook mee. De tegels komen in openbaar gebied te liggen, dus is de medewerking van de gemeente belangrijk. Jelle Blaauwbroek: “We hebben nu al spontane reacties van scholen, wijkcomités en ondernemers, zij willen de tegels sponsoren en in hun omgeving een plek geven.”

Afbeelding met kleding, persoon, schoeisel, glimlach

Automatisch gegenereerde beschrijving
Voor het Pieter Vermeulen museum op 17 maart met Wethouder Bram Diepstraten en bestuurder van Rijnland Ineke van Steensel.

IJmuider courant

Artikel uit de IJmuider courant.

Afbeelding met tekst, krant

Automatisch gegenereerde beschrijving

Wil je meer informatie over de tegel “Hier begint de Zee”, stuur een mail naar info@rcvelsen.nl

Jutter Hofgeest

Artikel uit de Jutter Hofgeest van 29 maart: https://www.jutter.nl/stoeptegel-wijst-riool-aan-als-begin-van-de-zee/

Stoeptegel wijst riool aan als begin van de zee

Driehuis – Basisschool Jan Campert heeft gevolg gegeven aan de oproep van het naastgelegen natuurmuseum Pieter Vermeulen. Er is naast een rooster van het riool een stoeptegel geplaatst met de tekst ‘Hier begint de zee’ en ‘niets ingooien a.u.b.’ Vanaf de Driehuizerkerkweg is goed zicht op de opvallende stoeptegel, die aandacht vraagt voor de open verbinding van het riool met de zee. Wat je erin gooit, komt in de zee terecht dus dat is ongewenst. Voor basisscholen is de ludieke tegel kostenloos aan te vragen. Foto’s: Arita Immerzeel

Afbeelding met tekst, grond, buitenshuis, handschrift

Velsen opschoon dag 2021

Ook Rotary Club Velsen ging op 20 maart 2021 op pad om op de ‘landelijke opruimdag’ een handje te helpen om de gemeente weer een stukje schoner te helpen maken.
Rotaryclub Velsen helpt mee bij de opruimdag!

1.

Een deel van de opruimploeg ‘klaar voor de start’

Afbeelding met buitenshuis, hemel, kleding, persoon

2.

Vader en zoon momentje

Afbeelding met kleding, buitenshuis, persoon, hemel

3.

Hoog of laag, alles wordt opgeruimd

Afbeelding met buitenshuis, kleding, plant, persoon

4.

Jong geleerd oud gedaan

Afbeelding met kleding, peuter, schoeisel, buitenshuis

5.

Samen lukt het wel

Afbeelding met buitenshuis, persoon, gras, kleding

Stichting Anne-Bo

Anna Bo overlijdt twee weken na haar twintigste verjaardag. Reden voor haar moeder, Annemieke van Wouw en Rotary-lid van een club uit onze regio, om een stichting op te richten en zo haar dochter te gedenken én tegelijkertijd iets goeds te doen voor de maatschappij.

De stichting Anna Bo heeft als doel om jonge vrouwen van 17 tot 21 jaar die in een achterstandssituatie verkeren te helpen. Zij hebben vaak niet de mogelijkheid om zonder steun een HBO of WO opleiding te volgen. Deze stichting gaat daarbij helpen, immaterieel, door de vrouwen te coachen, en materieel. Denk daarbij aan college- en boekengeld of een laptop. Kansengelijkheid voor jonge vrouwen creëren die dromen hebben, maar door hun situatie niet de juiste weg weten te vinden. Iets dat echt past in deze tijd!

De Rotaryclubs, waaronder ook Rotary Velsen, ondersteunen deze stichting financieel. Wat Velsen betreft past de doelstelling volledig binnen de Rotary uitgangspunten die beoogt maatschappelijk relevante projecten en stichtingen te steunen.

Voorlopig is inmiddels 1.000 euro overgemaakt door Rotary Velsen, dit maakt het voor de stichting mogelijk om één jonge vrouw voor een jaar te begeleiden.

Voor meer informatie over stichting Anne-Bo zie: www.stichtinganne-bo.nl

Afbeelding met tekst, illustratie