Eendjesactie voor Happy & Joy

Tijdens de Kerstmarkt konden kinderen én volwassenen eendjes vissen bij de kraam van de Rotary Club Voorhout. De opbrengsten van deze actie gingen naar het goede doel: de stichting Happy and Joy. Met het geld kunnen de Ugandese kleuters voortaan onderwijs krijgen op een veilige vloer.

Happy and Joy is een kleuterschool in het dorp Kabojja in Uganda. Kinderen in de leeftijd van drie tot zeven jaar komen er om Engels te leren, te leren schrijven, lezen, spelen en sporten. Het leren van Engels is heel belangrijk, zo licht Nathalie Mes, oprichter van Happy and Joy, toe. “Als je geen Engels kunt, mag je in Uganda niet naar de basisschool.”

Vloer vervangen

Maar liefst 1.000 euro maakt de Rotary Club Voorhout over aan Happy and Joy. René Zwetsloot, voorzitter van de International Avenue van de Rotary Club, overhandigde de cheque samen met de algeheel voorzitter van de Rotary Club Diana Jirka - van Staden. Zij laat weten: “Door lokale Voorhouters is deze school opgericht, die zo hoognodig is voor de jongste kinderen in Uganda. De vloer moet vervangen worden, zodat de kinderen er ook veilig op kunnen spelen, in het uurtje dat ze vrij hebben.”

Nathalie vult aan: “We hebben zelf op de kerstmarkt bijna 600 euro opgehaald. De huidige vloer brokkelt af. Een betonnen vloer is de plek waar de kinderen op de grond eten en onderwijs genieten. Dat gebeurt nu eenmaal in deze landen. Waarom we kiezen voor een betonnen vloer? Omdat deze gemakkelijk is om schoon te houden; dat is beter voor de hygiëne.” Diana haakt hierop in: “Dat behoort ook tot speerpunten van de Rotary: het ondersteunen van educatie en goede hygiëne. Het is belangrijk dat we daaraan kunnen bijdragen.”

Basisopleiding

Samen met andere Rotaryleden heeft René, zelf aannemer, zich volop ingezet om de eendjesactie mogelijk te maken. Dat het zo’n geweldig bedrag opgeleverd heeft, vindt hij natuurlijk fantastisch. “Met een nieuwe vloer helpen we aan de fundering van de educatie van deze kinderen”.

Duizenden Ugandese kinderen geholpen

Inmiddels bestaat de school al twintig jaar. Naast de basisopleiding die duizenden Ugandese kinderen hebben genoten, hebben jongeren ook de kans gekregen om naar de basisschool en middelbare school te gaan. “Een van onze leerlingen helpt ons nu ook weer met klusjes op de school en is nog altijd betrokken bij onze school”, glundert Nathalie, die besluit: “We hopen de huidige vloer het komende jaar af te breken, zodat we daarna de bovenlaag opnieuw op kunnen bouwen. Dat moet gebeuren in de maand vakantie, die de kinderen hebben.”

Nog 2.400 euro nodig

In totaal is nu 1.600 euro ingezameld. Om de betonnen vloer te realiseren is in totaal 4.000 euro nodig. Meer informatie is te vinden op www.happyandjoy.nl.