Dermozam

Rotary Club Wageningen helpt medische faculteit in Mozambique.

In Beira, na de hoofdstad Maputo de grootste stad in Mozambique, is de jonge medische faculteit van de Universidade Católica de Moçambique sinds 2003 gevestigd. Deze faculteit kampt met een enorm gebrek aan middelen en mankracht en bestaat grotendeels door giften van buiten. Daar er in de buurt van Beira geen dermatoloog werkzaam was die het onderwijs in de dermatologie op zich zou hebben kunnen nemen werden Nederlandse dermatologen gevraagd dit onderwijs te geven.

Sinds 2003 wordt het onderwijs in de dermatologie door hen gegeven, vooral ook uit overtuiging dat onderwijs geven uiteindelijk beter is voor een land als Mozambique dan welke andere hulp ook. Huidziekten komen, zeker in de provincie waarin Beira ligt, zeer veel voor, vooral ook als armoede gerelateerde ziekten. Denk bijvoorbeeld aan infecties bij slechte hygiëne. U moet zich hierbij voorstellen dat de meeste inwoners van Beira in sloppenwijken wonen en niet over stromend water of elektriciteit beschikken. In de regentijd liggen de huisjes in de blubber en in de droge tijd kan het een zeer stoffige boel zijn.

De Nederlandse dermatologen werden in de faculteit geconfronteerd met de genoemde tekorten, waardoor ook geven van onderwijs bemoeilijkt werd. Eén van de tekorten betrof de afwezigheid van computers en beamers in de leslokalen. Ook konden de leslokalen niet verduisterd worden. Er moest gewerkt worden met overhead projectoren en diaprojectoren. Niet meer van deze tijd dus. Eén van de betrokken dermatologen is de Wageningse dermatoloog Dick de Hoop. Toen hij vernam dat de Rotary het geven van onderwijs aan hen die dit nodig hebben graag steunt, klopte hij aan met de vraag of de Rotary Club Wageningen financieel zou kunnen helpen bij de aanschaf van PC’s en beamers. Ook deze Rotary Club is van mening dat onderwijs de beste ontwikkelingshulp is die op verzoek van de ontvangende instantie kan worden gegeven.

Na kort beraad werd besloten op deze hulpvraag in te gaan en zo kon er uiteindelijk een bedrag van € 24.000,- beschikbaar worden gesteld. Dit bedrag is via de Rotary Club in Beira besteed aan beamers en PC’s voor de leslokalen. In december 2008 werden de materialen overgedragen aan de faculteit.

Op de bijgaande foto’s ziet u hoe een aantal leden van de Rotary Club Beira de materialen overdragen aan personeel van de faculteit.

In 2009 zal het onderwijs enorm kunnen profiteren van deze moderne hulpmiddelen. Natuurlijk zullen ook de andere docenten erbij gebaat zijn.

Voor hen die meer zouden willen weten over het dermatologie project wordt verwezen naar: www.dermozam.nl