Noortje in Curitiba

Oi!

Vrijwilligerswerk

De tijd vliegt hier in Brazilie! Maar dat schijnt een goed teken te zijn.... ik heb het inderdaad enorm naar mijn zin! Inmiddels heb ik mijn tijd wat anders ingedeeld dan een maand geleden. Ik doe nu ieder maandag vrijwilligerswerk in een kinderziekenhuis in Curitiba, de bedoeling is dat we de kinderen daar een beetje entertainen, een beetje afleiding geven. Je kon tussen verschillende projecten kiezen voor het vrijwilligerswerk: kinderen van een school leren hoe ze dieren moeten verzorgen, engelse les geven, werken met ouderen, voorlichting geven over je eigen land......en er komen waarschijnlijk nog een aantal projecten.

Drumles

Verder krijg ik nu twee keer per week drumles... een vrouw van de rotary heeft namelijk een muziekschool en ze vroeg of ik een nieuw instrument wilde leren bespelen....en natuurlijk wilde ik dat wel! Drummen is erg moeilijk, maar super leuk om te leren.

Paardrijden

Ook ben ik een keer wezen paardrijden en ik ben zeker van plan om dat vaker te gaan doen. De tweede gastfamilie van een vriend uit india heeft namelijk 8 paarden. Zelf gaan ze iedere zaterdag en zondag rijden en als ik wil kan ik iedere week mee. Het is erg grappig hoe ze hier paardrijden..... een beetje met zo’n cowboystyle (hoge leren laarzen, witte cowboyhoed, diepe zadels en één hand aan de teugels en de andere aan het zadel). Afgelopen zaterdag hebben we een tocht gemaakt en ik moet zeggen dat de natuur hier ontzettend mooi is, het vervelend alleen is dat het heel snel went en dat je op een gegeven moment niet meer weet wat mooi is. Soms betrap ik mezelf erop dat ik bijzondere dingen al normaal begin te vinden, maar misschien is dat ook wel goed. In de eerste weken was ik namelijk ontzettend moe doordat alles zo anders was en alles zo’n indruk op me maakte.

Rotary

Iedere woensdagmiddag woon ik de vergadering bij van mijn Rotaryclub en soms ga ik op zaterdag naar de Roteract. Mijn rotaryclub hier is ontzettend actief wat feestjes betreft: ik heb in de afgelopen maand al twee feestjes gehad die deze rotaryclub had georganiseerd (een duits bierfeest en een jaren 60 feest). In Brazilie heerst een behoorlijke feestcultuur, maar daar heb ik geen enkele problemen mee!  Ik vind het wel gezellig al die feestjes. Deze rotaryclub is uiteraard ook actief met andere bezigheden, maar daar heb ik tot nu toe nog niet bijzonder veel van meegekregen, mijn portugees is nog niet goed genoeg om alles te kunnen volgen op zo’n vergadering.

En uiteraard ga ik iedere dag naar de universiteit, waar ik twee keer per week portugese les krijg, speciaal voor de  uitwisselingsstudenten. Ik vind het erg leuk dat ik nu steeds meer begrijp van wat ze zeggen in het portugees, maar ik heb nog een hele hoop te leren voordat ik het vloeiend kan spreken. Ik hoop dat ik over een paar maanden in het portugees droom...

Zelf doen

Ik hoop dat er binnenkort ook reisjes komen, want vanwege problemen met de governor van het hele district is er al één reis afgelast.... de reis naar pantanal! Ik vind het echt ontzettend jammer dat we daar niet naar toe gaan! Maar zoals het er nu uitziet krijgen we helemaal geen reizen meer aangeboden als we zelf niets regelen. Ik weet niet helemaal precies hoe het in elkaar zit, maar ik geloof dat governor van het hele district vanwege “machtsredenen”; niet meer wil dat de reizen door een ander district geregeld wordt, maar hij wilde het nu zelf regelen. Voorheen werd het namelijk door een ander district geregeld en die regelde het dan voor alle exchangers in het hele land, zij zijn jaren lang met de reisorganisatie belotours op reis geweest (dat was altijd perfect georganiseerd). Onze districtperson wil het vanaf dit jaar zelf in de hand houden. Het feit dat hij het appart wil regelen is al heel erg jammer aangezien we dan niet alle andere exchangers uit heel Brazilie ontmoeten, want het wordt niet tegelijkertijd met de andere exchangers geregeld. Maar het meest vervelende is dat het ernaar uitziet dat er helemaal niets geregeld wordt, ze weten namelijk nog niets over de prijs of periode waarin we gaan. Wij (de exchangers in en rondom curitba) proberen het alsnog (met toestemming van de rotaryclubs hier) via de reisorganisatie belotours te regelen, ik hoop dat dat gaat lukken.

Op mijn website staan leuke foto’s