Jacqueline in Peru

Hola Amigos.

Ik ben zojuist aangekomen in Peru en wou jullie even op de hoogte houden van de stand van zaken. Je kunt de mailtjes ook nalezen op mijn website http://www.africansun.nl/jacquie. laat gauw wat van je horen, ben erg benieuwd.

Veel liefs Jacq

La salida y arriva

17 augustus

Waar een nieuw begin is ook automatisch een einde. Afscheid van vrienden, afscheid van datgeen wat zo vertrouwd is. Afscheid en koffers pakken het schema voor vandaag. Ik mag maar 20 kilo meenemen maar goed dat gaat natuurlijk niet als je een jaar weg gaat. Mijn koffer had ik dus maar volgeladen totdat het ongeveer 2 maal de maximale capaciteit bevatte. Slecht mijn volle gewicht kon de koffer dicht krijgen en houden. Maar goed na wat laatste hecktiek gepakt en gezakt klaar voor een sprong in het diepe.

December 2002 Het gaat inmiddels een stuk beter met me. Na de Inca Trail, zijn de zware fysieke barrieres even opzij gezet en heb ik onder het Arequipeense zonnetje weer helemaal kunnen herstellen. Ik probeer zoveel mogelijk te schrijven op mijn site maar door al mijn bezigheden komt her er niet altijd van. Mijn meest recente bezigheden waren onder andere een weekje in Lima, en een sinterklaas feest met onze 7 exchangees.

Het contact met de Peruanen verloopt niet gemakkelijk. Op school is het ons nooit echt gelukt om deel van de groep te worden. Dat kan aan verschillende aspecten liggen. Allereerst zijn mijn klasgenoten gemiddeld zo'n 2 jaar jonger dan ik. School duurt tot 16.30, maar omdat we meer willen doen in ons leventje hier dan alleen school verlaten wij school om 14.30 en dusdoende komt het er nooit van om naschools iets met onze vrienden te doen. Een derde reden is dat we veel hebben gereisd en dus niet continu op school aanwezig waren. Ik heb wel een aantal Peruaanse vrienden maar die gaan allemaal naar de universiteit.

Maar eenzaam is het zeker niet. We zijn hele hechte vrienden met alle exchangees onder mekaar, vooral omdat we zo'n kleine groep zijn. doen ontzettend veel activiteiten samen, iedereen is zeer iniatiefvol en creatief en samen maken we er een absoluut geweldige tijd van. Ik heb het hier enorm naar mijn zin, het is werkelijk mooier dan mijn meest hoopvolle verwachtingen.

Ik heb niet veel contact met mijn sponsor club, maar hou ze op de hoogte middels mijn website.

Groetjes uit Peru

Jacqueline van den Ende