Maarten in USA

Bericht van Maarten Vos uit Brackettville, Texas, januari 2003

hallo iedereen!!!!

Mijn eerste gastgezin had in het begin geen computer en toen ze er één kregen, had ik het te druk met football trainingen. Nadat het footballseizoen was afgelopen ging de computer kapot!!!! baluh dus......

Met mij gaat het heel erg goed. Ik heb hier een zwaar goede tijd. Ik ben nu sinds een aantal dagen in mijn nieuwe gastgezin. Mijn eerste gastgezin waren Mexicanen. Ik had daar een zusje (9) en 2 broertjes (7jaar) en (15). Ik heb een geweldige tijd bij hun gehad. Ik ben net terug gekomen van een wintersportvakantie in New Mexico. Het was daar echt heel mooi. Alles in de sneeuw. Het skien ging beter dan ik had verwacht, want ik ben zonder enig probleem van een zwarte piste gegaan. Ik ben natuurlijk een aantal keer hard op mijn bek gegaan!!!!! Ik ben ook al een aantal keren naar Mexico gegaan. In Mexico kan je zwaar goed feesten. Hier in Brackettville, Texas spreken meer mensen Spaans dan Engels. Dat is af en toe nog wel lastig. Ik zit namelijk 20 min rijden van de Mexicaanse grens vandaan. Ik ben ook een keertje naar EL Paso geweest en daar spreekt iedereen beter Spaans dan Engels.

Het football seizoen ging hartstikke goed. Ik speelde in 6 van de 10 wedstrijden in het hoogste team. Ik was de kicker en heb ook de meeste tackels van alle kickers in onze district gemaakt. Dat was leuk, want normale kickers schieten de bal en blijven staan. Ik niet. Ik schoot de bal en was meestal degene, die de tackel maakte. Ik was daardoor gigantisch populair geworden op school, want dat gebeurde een keertje tijdens de Homecoming game (de wedstrijd met de meeste aandacht en met allemaal festiviteiten). In de wedstrijd moest ik de kickoff doen en schoot de bal en maakte de tackel. Ik raakte die gast zo HARD, dat hij de bal liet vallen. Iemand anders uit mijn team maakte een touchdown binnen 10 seconden na het begin van de wedstrijd. Ik eindigde het seizoen met iets van 50 punten. Ik heb 2 touchdowns en heel veel fieldgoals gescoord. Maar ik heb ook op andere posities gespeeld zoals tight end (offensive) en strong safety (defense). De school is hier zo klein dat je meerdere posities moet spelen. Het was heel leuk om American football te spelen en ik heb mijn leatherman ermee verdiend (de schooljacket).

School is hier echt gewoon TE makkelijk. Mijn 2de semester gaat nog gemakkelijker worden, omdat ik een aantal klassen heb veranderd in nog simpeler klassen. Mijn vakken zijn: Engels III, Health, Biologie, leraars hulpje (teachers aid), theater arts en athletics (football, nu offseason en ik ben gaan gewichten heffen). Mijn rapportcijfers waren allemaal A's. Ik had het eerste semester "moeilijkere klassen" gevolgd, maar het was nog steeds te makkelijk. Het is hier bijna onmogelijk om niet te slagen, zo simpel is het.

In de afgelopen paar maanden heb ik wel een aantal irritaties gehad over Amerikanen. Zij hebben geen idee wat er buiten hun land gebeurd. Je moet hier een buitenlandse krant kopen om te weten wat in Europa gebeurd. Wat mij ook zo irritteert is dat Amerikanen zoveel voedsel weggooien. Een hap van een appel en gooi maar weg. Dat vind ik ZO zonde van het voedsel.

De weekenden zijn over het algemeen vrij saai, maar we gaan boksen tegen elkaar.We filmen de wedstrijden met een videocamera, die we later gaan bekijken. Ik moest een keertje tegen een gast boksen van 300 pond, hij was echt giga vet!!

Tot mails,

groeten van Maarten