Criteria lidmaatschap

Bron: www.rotary.nl

Februari 2016

Criteria

Aan welke eisen moet een kandidaat-lid voor een Rotaryclub voldoen? Iedere club stelt zijn eigen criteria, o.a. afhankelijk van de clubcultuur en van de wensen en misschien ook van de noodzaak op dat moment. In het algemeen kan worden gesteld dat de clubs er naar streven leden te vinden die zoveel mogelijk aan het volgende voldoen:

1.

Hij/zij vervult een classificatie die nog niet in de club vertegenwoordigd is of die ondervertegenwoordigd is

2.

Hij/zij bekleedt in zijn/haar bedrijf of beroep een zelfstandige positie met beslissingsbevoegdheid en/of met uitvoerende verantwoordelijkheid, kan redelijk over zijn/haar eigen tijd beschikken

3.

Hij/zij voldoet aan de door de club gestelde leeftijdseisen

4.

Hij/zij heeft een brede maatschappelijke belangstelling (ook actieve participatie)

5.

Hij/zij is bereid vanuit zijn beroep of professie dienstbaar te zijn aan de samenleving

6.

Qua levenshouding zal hij/zij zich thuis voelen in een serviceclub

7.

Hij/zij geniet een goede reputatie (beroepsethiek!)

8.

Hij/zij kan redelijkerwijze voldoen aan de attendance-verplichtingen

9.

Hij/zij is bereid meer tijd in Rotary te steken dan alleen het bezoeken van de clubbijeenkomsten (functies in het bestuur en in de commissies, spreekbeurten, projecten)

Het gaat hierbij steeds om objectieve criteria. Subjectieve argumenten om een kandidaat af te wijzen moeten zoveel mogelijk worden genegeerd.