Ledenbeleid

LEDENBELEID

Het ledenbeleid wordt namens het bestuur uitgevoerd door de coördinator ledencommissie. De coördinator kan voor zijn werkzaamheden andere leden benaderen voor ondersteuning. De clubleden worden actief benaderd nieuwe leden aan te werven.

Het beleid van de coördinator dient erop te zijn gericht dat het aantal club leden gelijk blijft of zal toenemen. Om dit beleid te kunnen realiseren worden de mogelijkheden zoals met ingang van 1 juli 2016 in het Manual of Procedure genoemd, benut. Daarbij is het voor de club meer mogelijk om het lidmaatschap een eigen, flexibeler vorm te geven. Dit dient nader te worden uitgewerkt.

Naast bovenstaande flexibiliteit blijven de objectieve criteria voor het lidmaatschap leidend in de keuze van nieuwe leden. Deze criteria zijn:

1.

Hij/zij bekleedt of is in opleiding in zijn/haar bedrijf of beroep een zelfstandige positie met beslissingsbevoegdheid en/of met uitvoerende verantwoordelijkheid

2.

Hij/zij heeft een brede maatschappelijke belangstelling (ook actieve participatie)

3.

Hij/zij is bereid vanuit zijn beroep of professie dienstbaar te zijn aan de samenleving

4.

Qua levenshouding zal hij/zij zich thuis voelen in een serviceclub

5.

Hij/zij geniet een goede reputatie (beroepsethiek!)

6.

Hij/zij is bereid tijd in Rotary te steken

Voor de begeleiding van een nieuw lid wijst coördinator ledenbeleid namens het bestuur een mentor aan. Meestal is dit de aanbrenger van het kandidaat-lid, in ieder geval een lid dat voldoende gelegenheid heeft om het nieuwe lid van informatie te voorzien en zodanig te begeleiden dat deze zich snel in de club thuis voelt. De mentor staat het nieuwe lid met raad en daad terzijde, betrekt hem/haar bij activiteiten, informeert regelmatig naar zijn/haar welbevinden in de club.

Aan het einde van het bestuursjaar regelen de voorzitter, de inkomend voorzitter en de mentoren een informele meeting met de nieuwe leden. Er wordt dan teruggeblikt op de eerste periode van het lidmaatschap, op verwachtingen en resultaten. Het is van groot belang dat het bestuur kennisneemt van de ervaringen van de jonge leden en voor nieuwe gedachten openstaat.

De voorzitter of, indien dat beter past, een ander lid van de club nodigt het vertrekkende/reeds vertrokken lid voor een gesprek, bij voorkeur bij een van beiden thuis. Indien daartoe aanleiding bestaat, kan de gouverneur of regiovoorzitter worden gevraagd het gesprek te voeren.

Het gesprek vindt plaats niet later dan vier weken na het opzeggen van het lidmaatschap.

Bijlage bij ledenbeleid: procedure Rotary International (Art. IX Model Huishoudelijk Reglement R.I.)

Indien een actief lid van de club een kandidaat-lid wenst voor te stellen, dient hij de naam van dat kandidaat-lid schriftelijk en vertrouwelijk aan de coördinator bekend te maken.

Het bestuur en coördinator stellen vast of het voorstel in overeenstemming is met de statutaire vereisten voor wat betreft de classificatie en het lidmaatschap.

Het bestuur beslist binnen dertig dagen na het indienen of zij het voorstel goed- dan wel afkeurt. De coördinator stelt de voorsteller van die beslissing op de hoogte.

Bij goedkeuring beslissen de voorzitter van het bestuur en coördinator in onderling overleg of het kandidaat-lid vóór of pas ná ballotage in de club wordt benaderd.

Het kandidaat-lid dat het bestuur aan de club heeft voorgedragen, wordt in drie direct opeenvolgende wekelijkse bijeenkomsten afgeroepen. Indien een gast aanwezig is, deelt de voorzitter mee dat het bestuur een kandidaat-lid voorstelt en dat de leden de naam na afloop van de bijeenkomst aan de coördinator kunnen vragen. In het weekbericht dat, na de eerste keer dat een kandidaat-lid is afgeroepen, per e-mail of schriftelijk aan alle leden wordt toegezonden vóór de eerstvolgende bijeenkomst, staan alleen de kwalificaties en niet de namen van de kandidaat-leden. Indien de coördinator binnen een termijn van drie weken na de eerste afroep geen schriftelijke bezwaren van een lid heeft ontvangen, is het kandidaat-lid verkozen als lid. Is er wel sprake van (een) zodanig(e) bezwaar/bezwaren, dan beslissen voorzitter, inkomend voorzitter, secretaris, penningmeester en oud-voorzitter op grond van objectieve criteria bij meerderheid van stemmen of het/de ingebrachte bezwaar/bezwaren reden(en) is/zijn de verkiezingsprocedure te beëindigen.

Na de verkiezing draagt de voorzitter zorg voor installatie van het nieuwe lid, de secretaris verstrekt hem/haar een lidmaatschapskaart en meldt het nieuwe lid aan bij Rotary International en de RAN. De voorzitter draagt zorg dat het nieuwe lid tijdens de installatie de daarbij behorende boeken en bescheiden ontvangt en wijst een lid aan om het nieuwe lid terzijde te staan in zijn/haar assimilatieproces.

N.B.: R.I. beveelt aan dat de kandidaten vóór de ballotage in de club worden benaderd. Het is eigentijds om openheid in de procedure te bevorderen. De ledencommissie is in dit geval verplicht om tijdig voldoende informatie over de kandidaat in te winnen. Indien dit positief is, wordt de betrokkene uitgenodigd voor een oriënterend en vrijblijvend gesprek. Pas daarna volgt de gebruikelijke ballotage door de club. Deze moderne benadering komt bij kandidaten positief over. Het blijkt dat zij zich i.h.a. (b.v. via de websites) goed voorbereiden op het gesprek.

Een ander voordeel is dat leden gemakkelijker (vrijblijvend) met eventuele kandidaten over een mogelijk lidmaatschap praten. Dit komt het werven van leden ten goede.