Hilversum International

To create an oasis of friendship amid a city of strangers…

Rotary Club Hilversum International gecharterd als 75ste club van District 1570

Ruim 110 jaar geleden sprak Paul Harris de volgende woorden: “To create an oasis of friendship amid a city of strangers, with those who shared his values.”

Precies deze opdracht inspireert en verbindt de 23 leden van de nieuwe Rotary Club Hilversum International die op vrijdag 15 april van Districts Governor Wouter Pijzel het Rotary Wheel kregen opgespeld. De nieuwe Rotarians, allen met een internationale achtergrond of werkervaring, zijn als expat, repat of lovepat neergestreken in ’t Gooi. Zij zien de internationale club als kans om gelijkgestemden te treffen en een bijdrage te leveren aan de lokale en internationale gemeenschap.

De eerste verkenningen voor deze club vonden plaats in 2012 en een jaar later hielden de Special Representatives Marilyn Newalsing (RC Hilversum 3) en Pieter Schut (RC Naarden-Bussum) de eerste bijeenkomst met geïnteresseerde kandidaten. In mei 2014 werd de club formeel opgericht als dochter van RC Bussum.

Tijdens het Breaking the Ice-evenement, dat een brug slaat tussen lokale en internationale jongeren, was de club voor het eerst actief: Kinderen van vluchtelingen leerden schaatsen van de jeugdleden van de plaatselijke schaatsclub, daarbij geholpen door leerlingen van de internationale school. Sinds die dag is deze succesformule alweer twee keer herhaald.

Terwijl de serviceprojecten van de club floreerden, heeft de club ruim tijd genomen om fellowship - vriendschap en vertrouwen – op te bouwen. De clubavonden werden inspiratiemomenten, waarop afwisselend Rotarians, externe sprekers en ook de leden zélf hun ervaringen delen. Dit werkte als een magneet en haast ongemerkt passeerde de club de 20-leden limiet. Op 16 maart 2016 werd Rotary Club Hilversum International officieel geaccepteerd als 5e internationale club van Nederland.

Tijdens de Charter Ceremony introduceerde RC Hilversum International zijn nieuwe project. Onder het motto “Plant a Tree – Grow our Network” worden Rotarians aangemoedigd, de oprichting van de 75ste club in het district 1570 te vieren met het planten van een Gingko Biloba, de levensboom. De coördinaten van deze bomen worden weergeven op een speciale kaart die zo het Rotary netwerk visualiseert.

Een fotoimpressie van de charterbijeenkomst