Over Ons

Wat is Rotary

Rotary is de oudste organisatie van serviceclubs ter wereld. De organisatie werd opgericht in 1905 door 4 mannen met een totaal verschillende achtergrond: een advocaat, ingenieur, kolenhandelaar en kleermaker uit verschillende landen en met verschillende religies. Die diversiteit is kenmerkend voor Rotary, net zoals de doelstellingen van de organisatie: dienstbaar zijn aan de samenleving. Dat doen we niet alleen door het opzetten van lokale en wereldomvattende projecten, maar ook door het ter beschikking stellen van onze (vak)kennis en ervaring en door onze handen uit de mouwen te steken.

De doelstelling van Rotary komt kernachtig tot uitdrukking in de internationale lijfspreuk: "Service above Self". Bij Rotary Arnhem-Rijn vinden we echter de wederkerigheid zó belangrijk dat we daar een eigen draai aan hebben gegeven:

Integriteit

Integriteit staat bij Rotary hoog in het vaandel. De uitwisseling van informatie over onze eigen beroepen en die van sprekers leidt automatisch tot meer onderling begrip. En als het goed is stellen we ons bij wat we doen en denken regelmatig de volgende vragen, door Rotarians de four-way-test genoemd: Is het zo, mag het zo, Kan het zo, moet het zo

‘People of action’

Het lidmaatschap is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. De onderlinge samenwerking in projecten, ook met andere clubs in de regio, in een sfeer van kameraadschap blijkt een formule te zijn die in de praktijk verbluffende resultaten afwerpt. Elk jaar worden door Rotaryclubs veel grote en kleine projecten gerealiseerd.

Arnhem-Rijn: sociaal en lokaal

Rotaryclub Arnhem-Rijn heeft ervoor gekozen om vooral lokaal de handen uit de mouwen te steken. We koken voor dak- en thuislozen van het Kruispunt, bakken oliebollen voor een verzorgingshuis en organiseren de  ‘Zilvervloot’, voor eenzame ouderen. We vinden het belangrijk om bij onze activiteiten ook de verbinding te leggen: tussen jongeren en ouderen, tussen autochtone Nederlanders en mensen met een migranten-achtergond en tussen mensen die het goed hebben en die aan de rand van de samenleving staan.

Ook zoeken we graag contact met sociale ondernemingen: om hun verhaal te horen, zoals dat van de oprichters van Ecovrede, die we gaan helpen om hun organisatie op de kaart te zetten, het Plastic Science en Recyclelab in Malburgen, waar we de wisseling van het bestuur hielden of ontwerpbureau Alleburen, dat een huisstijl voor ons heeft gemaakt. Ook luisteren we tijdens een clubavond graag gewoon naar hun verhaal, zoals dat van de manager van JINC.

Maar denk niet dat het bij Rotary Arnhem-Rijn alleen maar ‘sociaal’ is wat we doen. We gaan ook op bezoek bij elkaars ‘gewone’ bedrijven, wijnproeven in Trier, volgen een tango-workshop en lachen tijdens de YouTube-filmavond