Stadswandeling De Verscholen Stad

Foto Stadswandeling De Verscholen Stad

Gids Arjan in 2017 tijdens jubileumwandeling met leden Rotaryclub ’s-Hertogenbosch West (foto: Jan de Rond)

Stadswandeling De Verscholen Stad

In het voorjaar van 2011 heeft Rotaryclub ‘s-Hertogenbosch West zich samen met Mooi zo Goed zo Den Bosch georiënteerd op een mogelijke stadswandeling vanuit het perspectief van dak- en thuislozen. In het najaar 2011 zijn het toenmalige Pastoraal Uitzendbureau en SOS Rommelmarkt bij dit project aangesloten. Zij zagen goede mogelijkheden om uit hun deelnemers en cliënten, dak- en thuislozen, stadsgidsen te rekruteren

Na enkele proefwandelingen vond op vrijdag 29 juni 2012 de première plaats. De initiatiefnemers, gidsen en circa dertig genodigden (uit bedrijfsleven, onderwijs, overheid, welzijn, kerken, zorg, politie en justitie) werden door wethouder Geert Snijders ontvangen op het stadhuis van ’s-Hertogenbosch. Vanuit het stadhuis vertrokken drie groepen met gidsen voor de eerste officiële stadswandeling De Verscholen Stad.

Gemeente ’s-Hertogenbosch, Stichting Dynamis, Rotaryclub ’s-Hertogenbosch West, Drukkerij Dekkers van Gerwen en een fonds dat anoniem wenst te blijven waren bereid gevonden de aanloop- en investeringskosten voor hun rekening te nemen.

Achtergrond

In ’s-Hertogenbosch heeft de lokale overheid lange tijd haar ogen en oren gesloten gehouden voor de aanwezigheid van dak- en thuislozen. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw organiseerde een aantal bezorgde inwoners een opvang voor dak- en thuislozen in een schip dat zij hadden afgemeerd in de binnenstad. Deze opvang (Het Inloopschip) voorzag in een behoefte, was illegaal, maar werd gedoogd door de overheid. Rond de eeuwwisseling is de opvang gelegaliseerd en verhuisde men naar een pand in de Hinthamerstraat. Vanaf dat moment werden dak- en thuislozen gezien, erkend en herkend in het stadsbeeld van de binnenstad. In 2012 is Stadswandeling De Verscholen Stad gestart met haar wandelingen door de historische binnenstad van ’s-Hertogenbosch.

Reserveren

De wandeling is te reserveren via www.deverscholenstad.nl, telefoonnummer 073 - 613 3774 of mail deverscholenstad@stichtingloods.nl; deelnamekosten € 7,50 per persoon. De opbrengst van de stadswandelingen is bestemd voor projecten voor dak- en thuislozen en een inkomstenbron voor de ex-daklozen zelf.