Inzending 1

Inzend datum: 31-03-2022

Voorzitter: Geert Hendrikx

Omschrijving project:

RC Venlo Maas en Peel is onderdeel van een vrijwilligers organisatie die tweedehands boeken en platen inzamelt, sorteert en verkoopt voor goede doelen. Het project heeft als hoofddoelstelling fundraising voor kwetsbare mensen met de focus op onderwijs en gezondheid voor Jeugd in ontwikkelingsgebieden. Secundair dragen we bij aan een goed leefmilieu door het recyclen van honderdduizenden tweedehands boeken en platen. En last but not least leveren we een bijdrage aan het lees- en luisterplezier van vele duizenden blije kopers van onze tweede hands boeken en platen.

Door Corona konden wij de afgelopen twee geen boekenbeurs organiseren. Geen boekenbeurs dan ook helaas geen opbrengst en donaties voor goede doelen. In coronatijd hebben we de inzameling van de boeken door laten lopen en succesvol een nieuwe vrijwilligers organisatie opgezet om tweedehands boeken te verkopen in coronatijd via platforms op het internet. Inmiddels is deze organisatie volledig geïntegreerd in de bestaande Stichting. De arbeid binnen het project draait voor 100% op externe vrijwilligers en eigen clubleden. Alle overige kosten worden tot een minimum beperkt door inbreng van materiaal en deskundigheid uit ons eigen Rotary netwerk. De grootste kostenpost zijn de kosten voor het ophalen van tweedehands boeken in de omgeving. Om de continuïteit van het inzamelen te waarborgen en de vrijwilligers te ontlasten, willen wij graag een kleine vrachtauto met laadklep aanschaffen. De investering bedraag ongeveer € 20.000,-

Kosten van het project: € 20.000,-

Eigen bijdrage club: € 5.000,-

Aantal betrokken organisaties

Er wordt binnen het project nauw samengewerkt met Vincentius Vereniging Venlo, Een middelbare school en enkele lokale verenigingen en stichtingen. Ervaring en deskundigheid van dit project wordt gedeeld met Rotary Clubs die het idee willen adopteren. Momenteel hebben we "het businessplan" gedeeld met Rotary Club Groningen en leveren wij hun een startpakket (tweedehandsboeken) om zo'n project in het noorden van het land te kunnen opstarten en uitrollen. Het idee van de verkoop van tweedehands boeken via het internet willen wij gaan delen met onze partner club Rotary Mülheim in Duitsland die ook tweede hands Duitse boeken verzamelt voor onze beurs. Zodat zij zelfstandig in Duitsland op eenvoudige wijze een fundraising project kunnen gaan opstarten.

Projectresultaten:

Onder normale omstandigheden is de beurs opbrengst tussen de € 60.000,- en € 80.000,-.

Jaarlijks kunnen wij daardoor gemiddeld € 70.000,- uitkeren aan goede doelen. In de afgelopen 35 jaar is er meer dan € 1.300.000,- uitgekeerd aan goede doelen.

In coronatijd is een nieuwe vrijwilligers organisatie opgezet voor verkoop van tweehandsboeken via webshops. Na een half jaar voorbereiding in 2020 is de verkoop op 01-01-2021 van start gegaan. Op dit moment bedraagt de netto opbrengst van de verkoop van boeken via het internet € 50.000,-. Door deze inspanningen hebben we ook in corona € 70.000,- kunnen doneren aan goede doelen. Zie www.boekensteunenmensen.nl.