Inzending 11

Voorzitter: Twan van Erp

Omschrijving project:

Young Enter Prize(YEP) - www.youngenterprize.nl

Alles begint met een idee!

Het YEP stelt jongeren uit 3/4/5e schooljaar van het Boxtelse Jacob Roeland Lyceum in staat om een eigen bedrijf op te starten en te leren ondernemen. We begeleiden hen in 6 stappen naar de winst.

Het project sluit aan bij focusgebied economische en sociale ontwikkeling,.

Van het bedenken van het idee, het uitwerken tot een ondernemingsplan, (trainen, coachen en begeleiden van de deelnemers, beoordeling en selectie van de beste plannen is taak van het YEP-TEAM) tot het daadwerkelijk uitwerken van de 5 beste plannen en het door de teams 9 maanden runnen van die ondernemingen . Daarna volgt de eindbeoordeling en het behaalde resultaat bepaalt wie de beste Young Entrepreneur is!

YEP is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen Rotary en andere partijen. We doen het project samen met JCI Dommelland en het Jacob Roeland Lyceum. We gebruiken onze netwerken als vocational team waarmee we de deelnemers coaching, kennis en ervaring bieden.

Kosten van het project: € 5.000,-

Eigen bijdrage club: € 4.998 ,-

Aantal betrokken organisaties

• Rotaryclub Boxtel Oirschot Haaren
  • JCI (Junior Chamber International) Dommelland
  • Jacob Roeland Lyceum Boxtel (faciliterend)

Projectresultaten:

Het YEP project is opgestart in oktober 2021.

Er zijn 11 teams ingeschreven die nu hun ondernemingsplannen hebben gemaakt. De deelnemers hebben meegedaan aan diverse door Rotary en JCI georganiseerde workshops (creatief denken, experimenteren, ondernemingsplan schrijven, presentatie-vaardigheden) en ontvingen stimulerende presentaties van 3 succesvolle startups.

Op 11 mei a.s. worden de 5 beste teams geselecteerd en gestart met het daadwerkelijk opzetten van hun onderneming. Rotary en JCI (ieder een deel) voorzien de 5 teams die daadwerkelijk gaan ondernemen van een deel van het startkapitaal en we staan garant voor het geval er onverhoopt iets mis gaat. Van juni 2022 tot februari 2023 gaan ze hun bedrijven runnen en in maart 2023 volgt de eindbeoordeling en nominatie van de YEP winnaar.

De winnaar en de runner-up ontvangen een deel van de winst van hun onderneming. De winnaar bepaalt samen met het YEP-Team aan welk goed doel (lokaal) het andere deel van zijn winst, inclusief de rest van de winst van de overige teams, zal worden gedoneerd.

We denken dat het project prima herhaalbaar en schaalbaar is. Meerdere Rotaryclubs zouden het kunnen adopteren en in hun eigen regio uitvoeren. Er is een YEP-draaiboek beschikbaar. Recent hebben het YEP-Lerarenteam en twee deelnemende teams het YEP-project mogen presenteren aan de RvB van de Stichting OMO en de reacties waren erg enthousiast!