Inzending 13

Inzend datum: 23-04-2022

Voorzitter: Willem Diemont

Omschrijving project:

Reanimatie onderwijs op middelbare scholen in heel Nederland. De meeste hartstilstanden gebeuren in de thuissituatie. Binnen zes minuten moet er gereanimeerd worden om overlijden te voorkomen. Hartreanimatie is snel en goed te leren. Door middelbare scholieren te instrueren ontstaat een hele generatie van levensredders. 2000 levens per jaar kunnen hierdoor in Nederland gered worden. Vanuit de 7 universiteitssteden met een geneeskunde faculteit zijn Taskforces opgezet met getrainde studenten om les te geven op school. Maar we hebben de hulp nodig van Rotarians door heel Nederland om de verbinding te maken met scholen. We hebben al de medewerking van de Nederlandse cardiologenvereniging.

Zie ook www.keeptheheartbeatgoing.nl

en www.facebook.com/keeptheheartbeatgoing.nl

Kosten van het project: € 10.000 ,-

Eigen bijdrage club: € 3.000 ,-

Aantal betrokken organisaties:

• Keep the Heartbeat Going
  • Rotary Maastricht Oost
  • Taskforce QRS Nederland
  • Nederlandse Vereniging voor Cardiologie

Projectresultaten

Landelijk netwerk van cardiologen, verbonden met getrainde studenten geneeskunde, verbonden met rotary clubs die helpen om zoveel mogelijk middelbare scholen in het hele land te bereiken. Op die manier kunnen zoveel mogelijk scholieren getraind worden (2 x 2 uur basistraining) om zo te leren hoe adequaat hulp in te schakelen (ambulance en AED) en mensen te reanimeren die getroffen worden door een hartstilstand.