Inzending 4

Inzend datum: 15-04-2022

Voorzitter: Jaco Schoenmaker

Omschrijving project:

Voedselactie voor de voedselbank en Ukraine dmv voedseldonatie door de bevolking van de gemeenten Overbetuwe en Lingewaard in samenwerking met de Rotary clubs Lingewaard, Midden Betuwe Valburg , alle gezamenlijke kerken in deze 2 gemeenten, Stichting Leergeld, Interact en alle 24 lokale supermarkten. De burgers doen tijdens hun inkopen extra inkopen en doneren deze tbv de voedselbank en Ukraine.

Wat maakt dit project bijzonder

• Samenwerking en verbinding
    • tussen 3 lokale Rotary clubs
    • met Rotaryclubs en verenigingen, kerkgenootschappen, supermarkten en inwoners uit twee gemeenten
    • tussen jong en oud (Rotary clubs en Interact, jongeren en ouderen van verenigingen, kerkgenootschappen)
    • de hele gemeente Overbetuwe en Lingewaard staan die dagen in teken van inzameling voor de Voedselbank. Alle supermarkten doen mee.
  • Lokale betrokkenheid, handen uit de mouwen, zichtbaarheid en mooie contacten.
  • Samen zetten we ons in voor de minderbedeelden. De Voedselbank verbindt!
    We staan met 500 vrijwilligers (allemaal een blokje van 4 uur) op 2 dagen per jaar bij 24 supermarkten goederen in te zamelen voor mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank.
  • Project blinkt uit door haar eenvoud: je kunt naast het doen van je eigen boodschappen ook iets geven voor je medemens die afhankelijk is van de Voedselbank. Wij zorgen er voor dat de ingezamelde etenswaren nog dezelfde dag bij de Voedselbank (en een paar dagen later in Oekraïne) terecht komen.
  • Project past bij ieders portemonnee. Wil je een kar vol etenswaren geven, ontvangen we dat graag, maar moet je zelf alle zeilen bijzetten is het geven van een pakje thee net zo welkom. Iedereen gaat met een goed gevoel de winkel uit.
  • Draaiboek van deze actie is gratis beschikbaar voor alle Rotary clubs. Naast Overbetuwe en Lingewaard hebben inmiddels ook de Rotary clubs in Nijmegen een Voedselbankactie bij de supermarkten in Nijmegen gehouden. Het zou mooi zijn als we dit project binnen de Rotary landelijk weten uit te rollen. Wij willen graag ondersteunen om dit te realiseren.

Kosten van het project: € 6.000,-

Eigen bijdrage club: € 6.000,-

Aantal betrokkene organisaties

• Rotary club Lingewaard.
  • Rotary club Midden Betuwe Valburg
  • Interact Elst Over-Betuwe
  • 24 lokale supermarkten in de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe
  • Alle kerken in beide gemeenten.
  • Stichting leergeld.

Projectresultaten:

Kosten d.m.v. sponsoring bij elkaar gehaald. Resultaat actie kerst 2021: 1300 bananendozen vol voedsel ter waarde van € 42.000,- actie 8-9 april 2022 t.b.v. Ukraine: 2095 bananendozen vol voedsel ter waarde van € 71.500,-. Actie t.b.v. voedselbank is inmiddels een meer jaren project dat breed gedragen wordt door de bevolking in een steeds groter wordende regio (incl. groot Nijmegen)