Inzending 6

Voorzitter: René Lammers

Omschrijving project: Wash Arusha Schools

Wat is het probleem?

Scholen in Arusha (Tanzania) hebben onveilige en onhygiënische toiletvoorzieningen en in de meeste gevallen is er geen toegang tot water. Met als resultaat dat leerlingen hun behoefte op het schoolplein of in de bosjes doen. Ook leidt dit ertoe dat meisjes van 11 jaar en ouder een week per maand niet naar school gaan en zij daardoor niet volwaardig mee kunnen doen. Leerlingen met een handicap kunnen vaak ook niet terecht op school met als gevolg dat ze thuisblijven.

Wat hieraan te doen?

Wij (zie hierna) gaan op 25 basis en middelbare scholen, veilige en gedegen toiletblokken bouwen, de scholen aansluiten op de stedelijke watervoorziening, (handen) was faciliteiten bouwen en zeer belangrijk, trainingen geven over hygiëne en het 3 maal per dag schoonmaken van de toiletblokken. Daarnaast zetten we per school “Wash” comités op, bestaande uit leerlingen van iedere klas, jongens en meisjes die de coördinatie doen van het schoonmaken en zorgen dat de school een veilige omgeving is. De toiletblokken hebben een speciale ruimte voor de meisjes “changing room”, een speciaal toilet voor de leerlingen met een handicap en … ook een toilet voor de leerkrachten. Het project heeft een enorme positieve impact op de (school)levens van in totaal 43.710 leerlingen.

Wie zijn de samenwerkende partijen?

Het project betreft een unieke samenwerking van diverse Rotary clubs in Nederland, een Rotary Club in Arusha, VEI (de overkoepelende organisatie van Nederlandse drinkwaterbedrijven), Water for Life (De goede doelen stichting van waterleidingsbedrijven), het lokale waterbedrijf van Arusha en de gemeente Arusha. De coördinatie van het project en de supervisie ter plekke wordt gedaan door VEI.

Waar gaan de gedoneerde gelden naar toe?

Alle gelden worden uiteindelijk overgemaakt naar VEI die voor rechtstreekse betaling aan de aannemers en de waterleidingsbedrijven in Arusha zorgdragen. Alle overheadkosten neemt VEI voor eigen rekening en komen niet ten laste van de gedoneerde gelden. Er blijft NIETS aan de strijkstok hangen! Alle samenwerkende partijen doen dat geheel belangeloos en krijgen geen vergoeding, ook niet voor onkosten.

De kosten van het totale project zijn € 562.500,-. Per school circa € 22.500,- inclusief hygiëne training.

Kosten van het project: € 562.500,-

Eigen bijdrage club: € 30.000,-

Aantal betrokkene organisaties

De organisaties die gelden voor dit project gedoneerd hebben zijn:

• VEI
  • Water for Life
  • Rotary Arusha
  • Rotary Helmond Regio (district 1550)
  • Rotary Helmond (district 1550)
  • Rotary Op Seyst
  • Rotary Gouda en Gouda-Bloemendaal
  • Rotary Utrecht-West
  • Rotary Amsterdam-Halfweg
  • Rotary Deurne-Asten-Someren (district 1550)
  • Rotary Groningen
  • Rotary Eindhoven-Soeterbeek (district 1550)
  • Rotary Helmond Quartier van Peellandt (district 1550)
  • Rotary Zeist
  • Rotary Eindhoven-Zuid (district 1550)
  • Stichting Graag Gedaan
  • Hervormde Gemeente Schoonrewoerd
  • Teenstra Fundatie
  • DDF ‘s districten 1550; 1570; 1580
  • Stichting Graag Gedaan

Projectresultaten:

Inmiddels (april 2022) zijn bij 14 scholen alle toilet en watervoorzieningen gereed en hebben de leerlingen van die scholen hygiëne trainingen gehad. De kinderen zijn erg enthousiast, gaan graag naar school en vinden het een eer om de toiletten dagelijks 3 keer schoon te mogen maken! Meisjes kunnen ook tijdens de menstruatieperiode gewoon naar school en vinden het schitterend dat ze een “changing room” hebben. Voorts het grote belang van aangepaste toiletten voor leerlingen met een beperking. Ook zij kunnen nu naar school. En niet te vergeten een apart toilet voor de leerkrachten.

Het project heeft in Arusha een enorme impact, niet alleen voor de leerlingen en leerkrachten zelf. Het is een uniek voorbeeld van samenwerking tussen het stedelijke waterleidingsbedrijf, de Gemeente Arusha, de Rotary in Arusha en Nederland, VEI en Water for Life. Het project heeft in Tanzania inmiddels de landelijke media bereikt en is op TV geweest. Het project leidt ook tot een versterking van de relaties en zelfs tot oprichting van twee Rotaract clubs van leerlingen van de middelbare scholen waar de toiletvoorzieningen gerealiseerd zijn. Daarnaast is het project voor Rotary Arusha een “trigger” geweest om andere ook andere projecten voor leerlingen samen met de politie te starten, zoals “Pink Bikes”, waarbij meisjes van middelbare scholen, die ver van school wonen, een roze fiets krijgen zodat ze hard kunnen wegfietsen als ze belaagd dreigen te worden.