Inzending 8

Voorzitter: Frank Vanhimbeek, Waltje Jager

Community Plaza & Water Points (Global Grant), Community Hall & Day-Care

Township Europe – Cape Town – Zuid Afrika

RC Weert (D1550), RC Newlands (D9350), RC Noon Gun (D9350).

Gerealiseerd

2021/2022

Omschrijving project:

In 2019 is Rotary Club Weert via een lid van de club in contact gekomen met Rotary Club Newlands in Kaapstad. Het lid van RC Weert had een persoonlijke band met een lokaal project in Kaapstad wat voor de uitvoering perfect paste binnen de doelstellingen van Rotary International en de 7 focus areas. Daarom is contact gezocht met RC Newlands (ca. 40 leden) die inmiddels ook bij het project betrokken waren samen met Rotary Club Noon Gun (ca. 12 leden), beide uit Kaapstad (D9350).

Het project betreft de aanleg van een gemeenschappelijk plein, scheiding van riool en regenwater en aanleg van meerdere waterpunten in Township Europe. Township Europe is een informal settlement naast het vliegveld van Kaapstad waar ca. 25.000 mensen wonen. De vestiging wordt door de overheid gedoogd maar er wordt geen actieve ondersteuning gegeven aan civiele en sanitaire infrastructuur. Daarvoor is de lokale bevolking afhankelijk van externe partijen. Een perfect project voor Rotary International dus.

De civiele engineering en vormgeving van het project is gedaan door de architecten en civiele ingenieurs van RC Noon Gun terwijl de funding opgehaald is door RC Newlands als host club en RC Weert als internationale sponsor. Dit project hebben we alleen kunnen realiseren door de ondersteuning van het district (District Grant) en Rotary Foundation (Global Grant). De totale funding van dit project bedraagt circa $52.000 en is in 2021/2022 gerealiseerd.

Naast dit Global Grant project is er door RC Weert ook additionele funding opgebracht van $15.000 om een nieuw gemeenschapshuis te bouwen. Dit project kwalificeerde zich niet voor een Global Grant maar heeft juist in combinatie met het Global Grant project een hele grote positieve impact op het leven en welzijn van de lokale bevolking. Daarom heeft RC Weert, mede met een grote persoonlijke donatie van een lid, besloten om ook dit project te funden.

Verder is met een kleinere donatie ($500) vanuit RC Weert opgehaald voorafgaand aan ons bezoek aan Zuid Afrika, ook ondersteuning gegeven aan de lokale day-care die grenst aan het community plaza. Er zijn allerlei middelen aangekocht die gebruikt worden door de kinderen die de day-care bezoeken.

De funding en het project is in een moeilijke periode met Covid-19 uitgevoerd. De lokale partijen hebben samen met de community van Township Europe een geweldig doorzettingsvermogen getoond om het project te realiseren. Tegenslagen van wateroverlast, covid uitbraken en brand in het Township werden overwonnen en op 9 april jongstleden was de feestelijke opening.

De borging van de projecten in de lokale gemeenschap heeft speciale aandacht gekregen en wordt verzekerd door goede banden die ontstaan zijn met Africa Unite, een lokale partij die samen met community leaders zorgt voor de noodzakelijke sustainability van de gerealiseerde verbeteringen.

Vier leden van RC Weert zijn naar Kaapstad afgereisd om op 9 april de opening van de nieuwe Community Hall, Community Plaza en Water voorziening bij te wonen en een bezoek te brengen aan de day-care. De banden die zijn ontstaan met de lokale gemeenschap en tussen Rotary Clubs aan de andere kant van de wereld (Weert-NL en Kaapstad-ZA) werden verder verstevigd tijdens deze opening en bezoek aan de club bijeenkomst van RC Newlands.

De dankbaarheid van de lokale gemeenschap in Township Europe heeft op de aanwezige Rotary leden een grote indruk gemaakt. Hoewel het gezien zou kunnen worden als een druppel op een gloeiende plaat maakt dit project een ongelooflijk belangrijk verschil in het leven van sommigen.RC Newland, RC Noon Gun en RC Weert spreken reeds over vervolg projecten om zo op het fundament wat samen gebouwd is verdere verbeteringen te realiseren. Een bijdrage vanuit project van het jaar zou een geweldige start voor de funding geven 😊!

Kosten van het project: € 55.000,-

Eigen bijdrage club: € 30.250,-

Aantal betrokken organisaties

• RC Weert (D1550)
  • RC Newlands (D9350)
  • RC Noon Gun (D9350)
  • Africa Unite
  • Township Europe

Projectresultaten:

Bestrating Community Plaza - een centrale plek voor de gemeenschap om elkaar te ontmoeten met daaraan gelegen de pharmacy en day-care.  Waterpunten op verschillende plaatsen met goede afvoermogelijkheden voor gebruikt water. Scheiding van Rioolwater en Regenwater met bezinkput en aansluiting op riool langs doorgaande weg.  Nieuwe Community Hall waar bijeenkomsten worden gehouden, onderwijs, voorlichting, etc.  Ondersteuning van Day-Care met materiaal voor kinderen.