Wandelen voor Water

150 leerlingen uit Deventer wandelden voor goede doel

Woensdag 18 maart 2015

Leerlingen uit de hoogste groepen van basisscholen uit Deventer hebben meegedaan aan ‘Wandelen voor Water’. De Rotaryclubs Deventer en Deventer Noord organiseerden op woensdag 18 maart een centrale wandeling waar scholen uit de omgeving aan mee deden. De leerlingen lieten zich voor deze prestatie sponsoren door familie, vrienden en andere bekenden. Het opgehaalde bedrag van in totaal € 3.500,-- is bestemd voor een water- en sanitatieprogramma van Amref Flying Doctors in Kajiado, Kenia.

De scholen die meeliepen waren Cbs Mikadoschool, De Steenuil en ODS Het Roessink. De leerlingen wandelden een tocht langs de IJssel van zes kilometer, met een rugzak met zes liter water. Op deze manier konden ze ervaren waar hun leeftijdsgenootjes in Afrika mee te maken hebben. Die lopen namelijk dagelijks gemiddeld zes kilometer om aan schoon drinkwater te komen.

Foto: Scholieren van Mikado, de Steenuil en het Roessink wandelen voor water

De scholen wilden met het meedoen aan dit evenement ook uitdragen ”te geven om onze medemensen, waar ook ter wereld”, zoals een leerkracht het verwoordde. “Door de kinderen bewust te laten worden van wat er aan armoede in de wereld is, hopen we dat ze een bredere kijk op de wereld krijgen”.

Voorafgaand aan de wandeling hebben vrijwilligers van Amref Flying Doctors op de scholen gastlessen verzorgd over de drinkwaternoden in de wereld.

Foto: Bente Bergman van Amref Flying Doctors neemt een cheque van € 3500 in ontvangst van Rotary voorzitter Margot Jager

De lokale organisatie van de wandeltocht lag in handen van de Rotaryclubs Deventer en Deventer Noord. De leden van deze clubs zetten zich in voor anderen in de samenleving.

Amref Flying Doctors beschouwt goede gezondheid als een mensenrecht. Zij werkt nauw samen met belangrijke Afrikaanse gezondheidsorganisaties, lokale bevolking, zorgverleners, private sector en overheden aan betere gezondheid in Afrika.