2021 06 05 End Plastic Soup

Succesvolle actie “End Plastic Soup” Dordrecht

Op zaterdag 5 juni vond de internationale opruimactie plaats in het kader van “End Plastic Soup”, een vanuit Rotary opgestarte actie met als doel om in 2050 geen plastic meer in onze zeeën en rivieren te hebben en zo een einde te maken aan de plastic soep. Het was de eerste keer dat onze club aan deze actie meedeed. Voor een fraaie reportage van RTV Dordrecht, klik hier (3:21 min).

In rechterkolom meer foto’s. ^

Plastic soep

Door het afval alvast op straat op te ruimen kan het niet in het water belanden en via de rivieren naar zee verdwijnen, om het zich te verzamelen in grote bedden drijvende en onafbreekbare plastic soep.

De totale omvang van de plastic soep wordt geschat op meer dan 1,5 miljoen vierkante kilometer en is een serieus probleem. Het materiaal verbrokkelt tot microplastic dat door vissen en andere zeedieren wordt opgegeten. Omdat het niet verteerd kan worden komt het vervolgens terecht in de mens. De plastic soep is een enorme dreiging voor mens en natuur.

Samen de Dordtse wijken in
De aftrap van de actie werd gegeven bij Duurzaamheidscentrum Weizigt, dat ook voor het opruimmateriaal zorgde. Maar liefst méér dan 80 deelnemers, waaronder ook kinderen, gingen vol enthousiasme met grijpers en vuilniszakken de Dordtse wijken in om de strijd aan te gaan tegen zwerfafval. Het resultaat mocht er zijn! Binnen 1,5 uur keerden de deelnemers terug met vele volle afvalzakken. Hoeveel het er precies waren? Uit enthousiasme zijn we vergeten de zakken te tellen, maar het was een enorme berg!

Na afloop stond er voor iedereen iets te drinken klaar met een lekkere plak zelfgebakken cake of een stuk fruit. Erg blij waren wij trouwens met de spontane aanmeldingen vanuit de Dordtse inwoners en de fantastische hulp van Duurzaamheidscentrum Weizigt.

Vervolg van de opruimactie

Met de opruimactie hopen wij meer bewustwording te creëren voor het plastic soep probleem. De actie staat niet op zich: Voor de toekomst gaan we kijken of ook grootschaligere, milieuvriendelijke projecten kunnen worden ondersteund en zijn er plannen om scholen te helpen door materiaal en begeleiding aan te bieden. Ook willen we onze handen uit de mouwen blijven steken in de samenleving en daarom zullen we als Rotary Club Dordrecht aan gaan sluiten bij andere lokale opruimacties.

De volgende “End Plastic Soup” actie staat gepland voor 4 juni 2022. Wie daar niet op wil wachten maar alvast in actie wil komen kan bij Duurzaamheidscentrum Weizigt een grijper en afvalring ophalen. Elke bijdrage in de strijd tegen plastic soep telt en wordt gewaardeerd.
We houden je graag op de hoogte via onze website en via de Facebookpagina End Plastic Soup Dordrecht.