Plastic uit De Weelen

In het kader van de landelijke Rotary actie ‘End Plastic Soup’ , stapten leden van Rotary Club Drechterland op zaterdag 12 juni in de boot om het natuurgebied De Weelen (West-Friesland) plastic vrij te maken.

Met 2 boten en ‘volle bemanning’ werden er in totaal 8 grote zakken vol plastic bijeen ‘geraapt’. Vooral tussen het riet vonden de Rotarians veel plastic flessen en plastic zakken. De Rotarians gingen ook bij de eilandjes aan land, omdat deze plekken een geliefde picknickplaats zijn. De grote hoeveelheden afval bewezen de populariteit van deze eilandjes.

Opvallend waren de vele positieve reacties vanuit de passerende boten die de ‘actievoerders’ bemoedigende woorden en complimenten toe riepen. Het resultaat was niet alleen een groot aantal volle zakken met plastic, maar ook dat de mensen, die gebruik maken van de Weelen, zich bewust werden van het probleem ‘Plastic Soup’.

Gezien de grote hoeveelheid opgehaald plastic en de vele positieve reacties, kan gesproken worden van een zeer succesvolle actie die zeker nog eens herhaald zal worden.