Donaties Actie Oekraine Run

NL27 ABNA 0494 2892 79

Kvk nr 51465310

ANBI erkenning: RSIN fiscaal nr 8500.31.825

27 februari 2022 ontstond een idee om Oekraïners die het oorlogsgeweld willen ontvluchten, in Nederland in veiligheid te brengen. Om opvang, transport en onderdak voor Oekraïense vluchtelingen te organiseren heeft de Kerngroep bestaande uit Patrick van Rossum, Diederik Schneeman. Jan Willem Scheijgrond, Bas de Beer, Koen Regout, Anouk Vermeer, Joel Boreel en Bas vd Vugt de Actie Oekraïne Run gestart.

Busjes, chauffeurs, onderdak, nazorg, financiële steun, en het belangrijkste, een persoonlijke op vluchtelingen gerichte aanpak zijn de bouwstenen geworden van dit initiatief. Door een steeds grotere groep vrienden, en vrienden van vrienden uit het hele land, die dit idee omhelsden, is het tot uitvoering gebracht. De eerste run vertrok de volgende dag met vier busjes en kwam twee dagen later thuis met 23 vluchtelingen, 1 kat en 1 hond. De tweede run van vijf busjes vertrok 8 uur na terugkomst van de eerste run op donderdag en kwam met 35 vluchtelingen en een hond thuis. De derde run van zes busjes is 8 uur na terugkomst van deze laatste run vertrokken en beweegt zich nu ergens op de Poolse autoweg richting de grens.

De vluchtelingen zijn getraumatiseerd, in shock en dood moe. Na het achterlaten van man, zoon, vader, neef en vriend begint de vlucht naar de grens. Deze moeders, oma’s, kinderen en baby’s moeten door oorlogsgebied, met gevaar voor leven en het laatste beetje bezit. De individuele verhalen zijn hartverscheurend.

Alle vluchtelingen zijn gehuisvest door geweldige gastvrije mensen die willen helpen. Er zijn welkom pakketten (kleding, SIM kaarten, etc.) met daarin ook een draaiboek waarin de stappen die je onderneemt na aankomst worden beschreven en een informatieoverzicht.

Rotary Club Eindhoven Welschap heeft dit project omarmd en een substantiële rol gespeeld in fondswerving en ondersteuning. Diverse leden hebben Oekraïense vluchtelingen daarnaast bij hen thuis opgevangen en begeleid naar een woonplek in Nederland. Via Actie Oekraïne Run is actief zorg gedragen voor opvang, transport en onderdak voor Oekraïense vluchtelingen die in Krakau op het station aankwamen. Over een periode van vier maanden zijn bijna 1.700 vluchtelingen met huisdieren in veiligheid ondergebracht bij bijna 300 gastgezinnen en opvangcentra. Hierbij werden vluchtelingen in Krakau opgevangen en geregistreerd, werd huisvesting in Nederland georganiseerd en werd het transport geregeld, aanvankelijk met busjes en later met touringcars. Bij aankomst in Nederland werd een bescheiden zakgeld als start beschikbaar gesteld. Schoolgaande kinderen werden voorzien van werkbare laptops en sportkleding, zodat ze snel naar school konden. Er werd bijna 150.000 km afgelegd met de inzet van meer dan 60 vrijwilligers en 40 tolken.

Middels fondswerving werd in het Rotary jaar 2022/2023 € 223.224 aan donaties ontvangen voor deze actie (2021/2022: € 196.838, waarvan € 150.000 werd besteed t/m 30-6-2022).

December 2022 werd in Oekraïne op grote schaal de energievoorziening vernietigd, waardoor grote delen van de bevolking zonder licht, water en verwarming kwamen te zitten in een bitterkoude winter. Actie Oekraïne Run heeft de bevolking ondersteund door middel van het zenden van grote dieselgeneratoren die hele woonblokken of stadsdelen van stroom konden voorzien. Voor de generatoren, materiaal en transport werd € 218.121 uitgegeven naast € 51.000 voor de opvang, transport en onderdak voor Oekraïense vluchtelingen.

Als je ons financieel wilt helpen kan dat op:

Actie Oekraïne Run

Rekening: Stg Soc Fonds Rotary E W