Jaarverslag 2014

Doelstelling en actueel beleid

De stichting heeft in 2014 conform haar doelstellingen activiteiten ondersteund die passen  bij de verwezenlijking van het dienstideaal van de Rotarybeweging middels het ondersteunen van activiteiten in het kader van de Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.

Dit geschiede enerzijds door het werven van fondsen en donaties en anderzijds middels het ter beschikking stellen van financiële middelen ter ondersteuning van activiteiten van de Avenue Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.

Fondswerving

De nieuw verworven fondsen bestonden uit de vrijwillige bijdrage van de Rotaryleden van de Rotary Club Eindhoven Welschap en de rente op het ter beschikking staande vermogen.

Beheer van vermogen

Het vermogensdeel dat op korte termijn wordt uitgegeven werd gestald op de rekening courant het overige vermogen op de direct opvraagbare spaarrekening. Middels een solide begroting werden vermogen en te ondersteunen activiteiten in balans gehouden. Zie hiervoor het financieel jaarverslag.

Ondersteunde en gerealiseerde projecten in 2014

- Rotary foundation. Als actief lid van Rotary International heeft de club 2500 dollar gedoneerd aan Rotary foundation ter ondersteuning van de diverse wereldwijde projecten die Rotary Foundation ondersteunt (oa Uncia, Bolivia en “End Polio Now”)

- Uncia Project: Middels een samenwerking met de Rotaryclub La Paz San Jorge, Bolivia hebben we in een gezamenlijk project fondsen geworven voor de inrichting van een kinderdagverblijf en een jeugdcentrum. Uit het Sociaal Fonds werd 5000 dollar gedoneerd. De locale Club doneerde ook 600 dollar en via een bijdrage van Rotary District 1550 en Rotary Foundation werd in totaal 13.000 dollar bijeengebracht. De implementatie van dit project is nog lopende.

- Vrijwilligers Academie: In samenwerking met Vrijwilligerspunt Eindhoven werd de Vrijwilligers Academie opgezet. In dit project wordt kennisbevordering van de vrijwilliger gefaciliteerd door bestaande bijscholingen te ontsluiten en nieuwe bijscholingen te ontwikkelen. Door leden van de RC Eindhoven Welschap werden cursussen gegeven voor Eindhovense vrijwiligers. Dankzij ondersteuning uit Vrijwilligerspunt en facilitering vanuit het Lusac College kon dit project met gesloten beurs uitgevoerd worden.

- Vrijwilligersproject "Herdenking en bewustwording bombardement op 17-9-1944 op Zeelst/Welschap". Met een donatie van 750 euro werd de realisatie van lesmateriaal en een gedenkboek mogelijk gemaakt ter bevordering van de herdenking van dit bombardement en de  bewustwording de impact van oorlogshandelingen op de gemeenschap.

- Vrijwilligersproject: In 2011 werd het “Kanjer Knalfeest” georganiseerd waarbij 550 vrijwilligers in het zonnetje werden gezet en via sponsoring  fondsen werden verworven voor vrijwilligersprojecten. Dit project werd afgerond met een batig saldo van 3719 euro, waarvan na sponsoring van het Project Herdenking en Bewustwording bombardement Zeelst/Welschap 1944 nog 2969 euro beschikbaar is voor locale vrijwilligersprojecten.

- Matthäus Passion: sponsoring van de Matthäus Passion Oirschot, uitgevoerd door het Kempenkoor.

- Leiderschapcursus via RYLA. De stichting verleende sponsoring aan het cursusweekend over leiderschap voor de jeugd, georganiseerd door de RYLA.

- Project Alpe d'Huez: strijd voor de overwinning op kanker. Terwijl Paul Boekema, lid van onze Rotary club de sportieve prestatie neerzette doneerde de Stichting 500 euro aan het project Alpe d'Huez, strijd voor de overwinning op kanker.

Het Bestuur van de Stichting Sociaal Fonds Rotaryclub  Eindhoven-Welschap

Drs M.H.M. Bender,                  Drs M.G. Fernhout,                   Ir F.J. Smit,

voorzitter                                 secretaris                                 penningmeester