Jaarverslag 2013

Doelstelling en actueel beleid

De stichting heeft in 2013 conform haar doelstellingen activiteiten ondersteund die passen bij de verwezenlijking van het dienstideaal van de Rotarybeweging middels het ondersteunen van activiteiten in het kader van de Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.
Dit geschiede enerzijds door het werven van fondsen en donaties en anderzijds middels het ter beschikking stellen van financiële middelen ter ondersteuning van activiteiten van de Avenue Community Services van Rotaryclub Eindhoven-Welschap.

Fondswerving

Fondswerving betrof primair de vrijwillige bijdrage van de Rotaryleden van de Rotary Club Eindhoven Welschap en de rente op het ter beschikking staande vermogen.
Daarnaast was er gerichte fondswerving voor de kledingbank Eindhoven middels een middels een pianoconcert.
Voor het Boliviaproject werd fondwerving verricht middels samenwerking met de Parochie van dhrKupfermann, de Rotary Club La Paz San Jorge te Bolivia, Rotary district 1550 en Rotary Foundation.

Beheer van vermogen

Het vermogensdeel dat op korte termijn wordt uitgegeven werd gestald op de rekening courant het overige vermogen op de direct opvraagbare spaarrekening. Middels een solide begroting werden vermogen en te ondersteunen activiteiten in balans gehouden. Zie hiervoor het financieel jaarverslag.

Ondersteunde en gerealiseerde projecten in 2013

- Benefiet Pianoconcert voor de Kledingbank Eindhoven: Op 3 maart 2013 werd een pianoconcert georganiseerd waarmee 5000 euro werd opgehaald voor de Kledingbank Eindhoven. Tevens werd een Masterclass georganiseerd voor de jeugd.

- Rotary foundation. Als actief lid van Rotary International heeft de club 2400 dollar gedoneerd aan Rotary foundation ter ondersteuning van de diverse wereldwijde projecten die Rotary Foundation ondersteunt (oaUncia, Bolivia en “End Polio Now”).

- Uncia Project Bolivia: Middels een samenwerking met de Rotaryclub La Paz San Jorge, Bolivia hebben we in een gezamenlijk project fondsen geworven voor de inrichting van een kinderdagverblijf en een jeugdcentrum te Uncia, Bolivia. Met een donatie van de Parochie van dhrKupfermann kon uit het Sociaal Fonds 5000 dollar gedoneerd worden. De localeBoliviaanse Club doneerde ook 600 dollar en via een bijdrage van Rotary District 1550 en Rotary Foundation werd in totaal 13.000 dollar bijeengebracht. Het project wordt in 2014 geimplementeerd.

- Vrijwilligers Academie: In samenwerking met Vrijwilligerspunt Eindhoven werd de Vrijwilligers Academie opgezet. In dit project wordt kennisbevordering van de vrijwilliger gefaciliteerd door bestaande bijscholingen te ontsluiten en nieuwe bijscholingen te ontwikkelen. Door leden van de RC Eindhoven Welschap werden cursussen gegeven voor Eindhovensevrijwiligers. Dankzij ondersteuning uit Vrijwilligerspunt en facilitering vanuit het Lusac College kon dit project met gesloten beurs uitgevoerd worden.

- Vrijwilligersproject: In 2011 werd het “Kanjer Knalfeest” georganiseerd waarbij 550 vrijwilligers in het zonnetje werden gezet en via sponsoring fondsen werden verworven voor vrijwilliersprojecten. Tevens werden fondsen ter beschikking gesteld voor locale vrijwilligers projecten. Dit project werd afgerond met een batig saldo van 3700 euro dat gereserveerd is voor ondersteuning van locale vrijwilligersprojecten.

- MatthäusPassion: sponsoring van de MatthäusPassion Oirschot, uitgevoerd door het Kempenkoor.

- Summercamp: In samenwerking met RC Kempenland werd door de RC Eindhoven Welschap een Summercamp georganiseerd voor internationale jeugd om hen samen met Nederlands jeugd in contact te laten komen met specifiek kenmerken van de Nederlandse cultuur en samenleving. De Stichting Sociaal Fonds RC-EW ondersteunde dit Summercamp met een bijdrage van 2273 euro.

Het Bestuur van de Stichting Sociaal Fonds Rotaryclub Eindhoven-Welschap

Eindhoven, 20 april 2014