Gonnie Jongmans award 2016

GJ Award 2016 uitgereikt aan de Milieugroep

Schinnen-Spaubeek

Jaarlijks kent Rotary Club Elsloo Maaskant een onderscheiding toe aan een project in de regio dat zich onderscheidt op het gebied van gezondheid en milieu, en daarnaast een educatief aspect kent. De Gonnie Jongmans Award is ingesteld ter nagedachtenis van de eerste voorzitter van de Club, Gonnie Jongmans- Liedekerken, tevens de eerste arts/medisch milieukundige van Limburg. Aan de Award verbonden is een geldprijs, alsmede een uniek – op het prijswinnend project toegesneden - glaskunstwerk met bijbehorende oorkonde van de hand van Maria Bemelmans, kunstenares en lid van onze Club.

Op 4 september 2016 werd de Gonnie Jongmans Award 2016 uitgereikt aan voorzitter Nol Simons van de Milieugroep Schinnen-Spaubeek. Deze milieugroep, in 1990 opgericht om de overlast van het regionale stort en de daardoor veroorzaakte aantasting van milieu en landschap te voorkomen c.q. te beperken, houdt zich tegenwoordig vooral bezig met een goede en milieuverantwoorde inrichting van de voormalige zandgroeven in Schinnen en in Spaubeek, met de milieuaspecten van de aanleg van de buitenring Parkstad Limburg en met bescherming van de landschaps- en natuurwaarden van het Centraal Plateau, het landelijke gebied tussen Schinnen, Schimmert, Spaubeek en Beek.

Bijzonder is, dat Gonnie Jonmans-Liedekerken zich in de jaren ‘90 vanuit de GGD Zuid-Limburg, samen met het Streekgewest Westelijke Mijnstreek, intensief met deze specifieke milieuproblematiek en de Milieugroep Schinnen-Spaubeek heeft bezig gehouden.

C:\Users\Van der Ent\Pictures\Gonnie Jongmans Award\2016_09 GJA 2016\IMG_5780.JPG C:\Users\Van der Ent\Pictures\Gonnie Jongmans Award\2016_09 GJA 2016\DSC_0055.JPG

C:\Users\Van der Ent\Pictures\Gonnie Jongmans Award\2016_09 GJA 2016\DSC_0039.JPG