haringparty 2019

Door: Stella Marijnissen   donderdag 13 juni 12:32 - 2019

ETTEN-LEUR - In een sloep werd op woensdagavond Adriaan van Bergen bij de Westpolderplas aan land gebracht. Hij had het eerste vaatje Hollandse Nieuwe bij zich, dat tijdens de haringparty van de Rotary Club Etten-Leur en omstreken geveild ging worden.

Uiteraard moest de haring eerst gekeurd worden, door burgemeester Miranda de Vries, voorzitter van de Rotary Etten-Leur e.o. Bernice Stadhouders, eigenaar van de Turfvaart Ton Stoop en Adriaan van Bergen, alias Frank Vrolijk, zelf. En natuurlijk was de haring nóg beter dan vorig jaar.

Veiling

Tijdens de haringparty werd het vaatje haring in paviljoen de Turfvaart, onder deskundige leiding van veilingmeester Jo Wilmink, geveild. Het openingsbod werd traditiegetrouw gedaan door Ton Stoop. Omdat het niet erg storm liep, oud-burgemeester Heleen van Rijnbach die als assistent van de veilingmeester optrad vond het allemaal een beetje stroef gaan, werd er een korte pauze ingelast om de inwendige mens te versterken waarna het bieden doorging. Men had er na de versnaperingen duidelijk meer zin in en Johan Nooijens kon de haring met zijn bod van 3.000 euro bemachtigen.

Doel

Daarnaast werd een 'stickerronde' georganiseerd waarbij bedragen gedoneerd konden worden voor het goede doel van dit jaar: de Stichting Scholenplan Gambia en Yepafrica. De stickers met de namen van de gulle gevers worden bevestigd op de vier auto's die met hulpgoederen voor gezondheidszorg en scholen op 27 september vertrekken naar Gambia. Die hulpgoederen worden onderweg in diverse landen afgeleverd en aan het eind van de rit worden de vier auto's in Gambia geveild. Met de opbrengst worden vervolgstudies van meisjes en vakopleidingen voor jongeren gefinancierd.

Initiatief

Het project van Rotary Etten-Leur e.o., waarvan Netty Aarts de initiatiefnemer is, is onderdeel van een landelijk project van Rotary clubs. Initiatiefnemer hiervan is Tineke de Ruiter die woensdagavond eveneens aanwezig was. De vier Rotaryleden die aan de reis deelnemen zijn Rob Burgerhoudt, Erwin Huiszoon, Lizan van Aert en Nettie Aarts met partners. Zij zijn onderdeel van een konvooi van in totaal vijftien auto's die vanuit Zwijndrecht vertrekken. Alle reiskosten worden door de deelnemers zelf gefinancierd. Zij verwachten zo'n vier weken onderweg te zijn