Rotary helpt Heemstede aan nieuwe bijenvolken

Bijenman Pim Lemmers vreest te natte en te warme winters met fatale gevolgen voor de bijenvolken; Rotaryclub Heemstede helpt met nieuwe bijenvolken.

Wat is er aan de hand?

Het gaat niet goed met de honingbijen. Oorzaken van de bijensterfte zijn divers. Er wordt gesproken over het opwarmen van de aarde, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en ziektes onder de bijen. Een van die ziektes wordt veroorzaakt door de zogeheten varroamijt. Het is de schrik van iedere imker! De mijt houdt de imkers al vele jaren bezig. Het beestje parasiteert op de bij, die vervolgens verzwakt en vatbaarder wordt voor allerlei ziektes. Misvormde vleugeltjes is een van de kenmerken. Uiteindelijk kan hierdoor zelfs een heel bijenvolk, bestaande uit bijna 10.000 bijen, overlijden.

Slechtste 'uitwintering' in dertig jaar

Ook de regionale bijenhouders, waaronder Pim Lemmers, hebben al jarenlang met de mijt te maken. ,,Dit jaar was misschien wel de slechtste uitwintering in de dertig jaar dat ik nu imker”, zegt de Heemstedenaar. Bijna 40 procent kwam de winter niet door. Sommige imkers waren zelfs al hun volken kwijt. Heel verdrietig. Wij imkers bestrijden de mijt, maar het is net of die resistent tegen de middelen wordt. Ik houd dan ook mijn hart vast hoe de bijen deze winter doorkomen.”

Varroamijt

De Heemsteedse Kinderboerderij werd ook getroffen door de varroamijt. Hier is een bijenvolk, goed zichtbaar door de glazen behuizing en met een duidelijke rol voor onderwijskundige doeleinden, eveneens overleden. Reden waarom Rotaryclub Heemstede de afgelopen tijd, door de verkoop van artikelen uit zolder- en garageopruimingen, geld heeft gespaard om de kinderboerderij van een nieuw bijenvolk te voorzien. Dat volk is inmiddels gehuisvest en floreert goed. Daarnaast heeft de Rotaryclub nog eens middelen ingezameld voor twee extra bijenvolken. Hopelijk zal de winter niet weer fataal zijn voor de bijenvolken en kunnen de twee nieuwe volken na de winter elders in Heemstede en omgeving een mooie plek krijgen.

Het voorjaar van 2023 was een ramp voor de imkers. Bijna 26 procent van de Nederlandse bijenvolken overleefde de winterperiode niet. Daarmee beleefde de landelijke bijensector de grootste wintersterfte sinds 2010, toen de bijensterfte op zo’n 30% lag. Dat was in het voorjaar van dit jaar de belangrijkste conclusie van de jaarlijkse wintersterftemonitoring onder Nederlandse bijenhouders, die werd uitgevoerd door onderzoekers van Wageningen University & Research.

Op de foto vlnr: imkers Jan Kroezen en Pim Lemmers van de Bijenvrienden en Bert Liefveld van Rotaryclub Heemstede bij de bijenkorf op de Hartekamp (foto Ada Blankevoort).