Interview met de voorzitter

Chiel Wijnheijmer is dit jaar voorzitter van Rotary Heusden. We vroegen hem naar zijn ervaringen tot nog toe.

Als jaarthema heb jij gekozen voor de maatschappelijke betrokkenheid van onze club. Hoe kwam je op dat thema?

Chiel: ”Ik vond dat het nodig was, dat er in dit opzicht nog wel iets miste. In onze club gaan we heel goed en op basis van vriendschap met elkaar om. Maar van een succesvolle Rotaryclub mag je nog wat meer verwachten, namelijk een stevige betrokkenheid bij de samenleving om ons heen. Die mening ben ik al wel langer toegedaan, maar als voorzitter kan ik het proces daarover gemakkelijker op gang krijgen dan als ’gewoon’ lid”.

Kun je iets meer over dat thema vertellen?

Chiel: ”De maatschappelijke betrokkenheid vind ik belangrijk, omdat we als club goed moeten nadenken - en dat steeds moeten blijven doen - over onze relatie tot de wereld om ons heen. Hoe verhouden wij ons tot onze omgeving? Daar hebben we dit jaar al best de nodige invulling aan gegeven. Aanvankelijk was ik in de veronderstelling dat de maatschappelijke betrokkenheid van Rotarians belangeloos moet zijn, maar ik ben er intussen achtergekomen dat dat helemaal niet kan, belangeloze betrokkenheid. Je hebt altijd een belang als je maatschappelijk betrokken bent, maar betrokkenheid zou niet moeten volgen uit enige vorm van eigenbelang.
Betrokkenheid moet juist wel van belang zijn voor de doelgroep waar we ons voor inzetten”.

Is het mogelijk om in een jaar tijd als voorzitter zo’n thema goed op de kaart te zetten?
Chiel: ”Dat is best lastig. Omdat elke voorzitter een nieuw thema voorstelt, duurt de aandacht voor dat thema betrekkelijk kort en is er niet altijd continuïteit om aan een thema invulling te geven. Dat zou misschien al wat gemakkelijker zijn wanneer de inkomend voorzitter een wat meer uitgesproken inhoudelijke rol krijgt”.

Zie je in de Fireside-bijeenkomsten die recent plaatsvonden ook aanknopingspunten met het jaarthema?

Chiel: ”Jawel, maar het ging daarbij ook veel over betrokkenheid naar elkaar, bijvoorbeeld de onderlinge samenwerking en communicatie tussen onze eigen commissies, die beter kan. De persoonlijke betrokkenheid tussen leden is er, dat zie je aan de goede 'attendance' en het blijkt uit dat leden na de afsluiting van een bijeenkomst vaak nog blijven napraten. In de Firesides zijn ook goede dingen uitgewisseld over externe activiteiten, zoals onze Handen-uit-de-mouwen-projecten, onze betrokkenheid bij jeugdwerk in de gemeente en bij de Stichting Heusden-Vesting Klassiek”.

Welke doelen heb je nog als voorzitter?

Chiel: ”Heel graag wil ik nog de ’kernkwaliteitenkaart’ realiseren, waarmee de competenties van onze leden concreet zichtbaar worden. Zo kan - zowel extern als intern - helder worden gemaakt wat wij als club allemaal in huis hebben. Waar kunnen wij (extern) van dienst zijn en wie is daar het best (intern) voor aanspreekbaar. Dat past goed bij een van de kernwaarden die we onlangs met elkaar hebben vastgesteld: samenwerken".

Ten slotte: wat zal je vooral bijblijven als je achteraf terugblikt op je voorzitterschap?
Chiel, lachend: ”Dat deze club lastiger te besturen is dan een vliegtuig! Ik heb jarenlang gewerkt als gezagvoerder bij KLM en dan geef je situationeel leiding binnen een hiërarchische structuur. Bovendien was het doel voor iedereen in de bemanning (het team) duidelijk.In een Rotaryclub is er geen hiërarchie, leden zijn geen volgers en iedereen blijft zelfstandig en autonoom denken en doen. Dat maakt het een boeiend geheel.”