Community Service

Community Service is de spil van de activiteiten van een serviceclub als Rotary. De commissie houdt zich bezig met het werven van fondsen en de besteding daarvan aan ‘goede doelen’.

We kunnen drie soorten activiteiten onderscheiden die onder de hoede van Community Service vallen:

1.

Charity-activiteiten met als doel het verwerven van financiële middelen. Voorbeelden daarvan zijn: Charity-dinner, rommelmarkt, boekenmarkt, wandelen voor water (samen met een lagere school bijvoorbeeld);

2.

Financiële ondersteuning van een maatschappelijk/cultureel doel. Meestal komen de verzoeken van stichtingen ter ondersteuning van een goed doel binnen via één van de leden;

3.

Ondersteuning in ‘natura’: Activiteiten waarmee we een maatschappelijk doel ondersteunen door de handen uit de mouwen te steken. Voorbeelden: Dank-je-wel-diner (voor lokale vrijwilligersverenigingen), beroepenvoorlichting op een middelbare school, kerstpakketten inpakken, sollicitatietraining bieden aan kansarmen, een bijdrage leveren aan ‘Nederland doet’.

De leden stellen aan het begin van het Rotaryjaar een lijst op van mogelijke doelen samen en nemen ieder één activiteit als coördinator onder hun hoede. Ze zoeken binnen de club mensen die aan de verwezenlijking van die activiteit willen deelnemen.

De financiële middelen voor CS zijn afkomstig uit een jaarlijkse bijdrage van 150,- per lid, plus de inkomsten uit fondsenwervingsacties. Een grotere fondsenwervingsactie (charity-activiteit) met inzet van alle leden vindt om het jaar plaats. In het tussenliggende jaar organiseren we (ook weer met inzet van alle leden) een dank-je-wel-diner voor een lokale vrijwilligersvereniging.