Rotary Foundation

De stichting Rotary (The Rotary Foundation afgekort TRF) is de wereldwijde goede-doelen-organisatie van alle Rotaryleden. Het is één van de grootste NGO’s ter wereld, zowel in termen van jaarlijkse begroting (meer dan $ 260 miljoen per jaar) als in termen van wereldwijde reikwijdte. TRF kan op wereldschaal projecten laten uitvoeren, zoals de bekende End Polio Now-acties.

De TRF heeft zes aandachtsgebieden (Areas of Focus) benoemd. Deze gebieden weerspiegelen kritieke humanitaire noden en vloeien voort uit de missie van TRF. De focusgebieden zijn:

· vrede en conflictbeheersing;

· gezondheid van moeder en kind;

· preventie en behandeling van ziekten;

· basisonderwijs en alfabetisering;

· water en sanitaire voorzieningen;

· economische en sociale ontwikkeling.

Het is uiteraard de bedoeling dat fondsen, door TRF geworven, ook weer besteed zullen worden binnen de doelstellingen van de stichting. TRF wil initiatieven op clubniveau zoveel mogelijk ondersteunen door het verlenen van financiële bijdragen (grants).

Rotary Grants

Rotaryclubs en Districten kunnen een financiële bijdrage aanvragen voor een serviceproject. Het model kent twee soorten grants: de District Grant en de Global Grant.

Voor financiële ondersteuning vanuit een Global Grant moet het project werken in één van de Areas of Focus. Voor de District Grant is het voorschrift losser: het project moet passen binnen de algemene doelstelling van TRF.

Doelstelling en taken commissie Rotary Foundation

· Het bevorderen van kennis over Rotary Foundation, haar doelstellingen en programma’s bij Rotaryclub Hoensbroeck en haar leden;

· Het onderhouden van contact met de districtscommissie Rotary Foundation;

· Het stimuleren van en adviseren/assisteren bij fundraisingactiviteiten;

· Het functioneren als deskundige vraagbaak voor alle TRF Grants;

· Het begeleiden van de club bij uitvoering van deze programma’s: het kwalificatieproces, de aanvraag, de rapportages, enz.;

· Het verzorgen van rapportages aan The Rotary Foundation.