Projecten

De projecten waar we ons, als Rotaryclub Leefklimaat, langdurig aan verbonden hebben, zijn de CO2 footprint, het ruimen van afval en de Great Green Wall. Van deze 3 projecten houden we de tellerstand bij voor het rotary-jaar 2023/2024. Hieronder per project meer informatie.

Ambassadors voor Become Sustainable (CO2 footprint)

Ook Rotary kan de CO2 uitstoot en ander negatieve effecten op de leefomgeving verminderen. Rotaryclub Leefklimaat is ambassador club voor het project "Become sustainable", opgestart door Rotary- en Rotaractclubs in Duitsland.

Wil je hier meer over weten? We hebben een nederlandse presentatie voorbereid en komen graag bij jullie langs. Boek één van onze sprekers via een mail aan rcleefklimaat@gmail.com

Afvalruimen & afval-plastic inzamelen

Als club lopen we graag een extra rondje, waarbij we de app HelemaalGroen aan hebben staan.

Het afval dat we gezamenlijk verzamelen scheiden we zelfs direct in plastic en overig afval, zodat we de plastics kunnen aanbieden aan Save Plastics om ons eigen bankje te laten maken van plastic afval:

• Onze eerste wandeling in Austerlitz (maart'23) heeft 4,4 kg plastic opgeleverd.
  • Tijdens de bijeenkomst op Texel (juni'23) is er weer 3,1 kilo plastic afgegeven aan clublid Marlous, dit plastic was van tevoren verzameld, waarmee ongeveer 5,27 kilo CO2 is bespaard.

Het door club leden ingezamelde afval-plastic wordt door Save Plastics verwerkt tot nieuwe producten. Met plastic recycling krijgt afval een tweede, derde en zelfs negende kans om een bruikbare functie te krijgen in de maatschappij. Door gebruik te maken van de overvloedige grondstof van de post consumer afvalplastics zijn er lagere productiekosten, minder CO2 uitstoot en dragen we bij aan de oplossing voor het groeiende afvalprobleem. Hoe dat proces in z'n werk gaat en lees en zie je op de website: https://saveplastics.nl/milieu-impact/  of https://saveplastics.nl/wonen/

Great Green Wall

Door de klimaatverandering verandert steeds meer vruchtbare grond in Afrika in woestijn. De gevolgen hiervan zijn geen ver-van-mijn-bed-show. Daar waar de woestijn aan terrein wint, verdwijnt het traditionele leven en komt noodgedwongen armoedemigratie op gang.

Rotaryclub Antwerpen-metropool is binnen Rotary met dit project gestart, samen met Ondernemers zonder Grenzen uit Antwerpen: momenteel zijn ze bezig met de aanvraag van een Global Grant en veel Nederlandse Rotaryclubs zijn hier inmiddels bij betrokken.

Meer over het Rotary project vind je hier

Verschillende organisaties - waaronder de Verenigde Naties en de Wereldbank - werken samen aan een ambitieus project om het tij te keren: The Great Green Wall. Het doel is om elk jaar 3.000 hectare bos aan te planten.

Website van de Great green wall