Lezing The Great Green Wall

Lezing op 10 mei 2022 Jannik Rutten en Werner Sels

The Great Green Wall

Om Rotary Club Leefklimaat io van start te laten gaan zijn voor de eerste online presentatie van Rotaryclub Leefklimaat in oprichting Jannik Rutten van Rotaryclub Antwerpen-metropool en Werner Sels OZG Entrepreneurs without Frontiers (EwF) - Ondernemers Zonder Grenzen (OZG) uitgenodigd. Zij presenteren een prachtig plan, wat wij in ons hart hebben gesloten:

Door klimaatverandering is er steeds meer vruchtbare grond in Afrika in woestijn veranderd. Heel wat regio’s in de Sahel verdorren als gevolg van de uitbreidende woestijn. De grond is onderhevig aan verdroging en erosie, waardoor de woestijn nog meer aan terrein wint. De gevolgen hiervan zijn geen ver-van-mijn-bedshow. Waar de woestijn immers aan terrein wint, verdwijnt het traditionele leven en komt noodgedwongen armoedemigratie op gang. Deze verwoestijning moet nu stoppen want binnen 30 jaar is de schade onomkeerbaar. Daarom werken verschillende organisaties – waaronder de Verenigde Naties en de Wereldbank – samen aan een ambitieus project om het tij te keren: The Great Green Wall (www.greatgreenwall.org).

Het doel is even simpel als ambitieus. Elk jaar willen we 3.000 hectare bos aanplanten als onderdeel van de Great Green Wall. Zo dragen we zelf nu al bij aan dit pan-Afrikaanse project om door het continent van oost naar west een groene ‘dam’ aan te leggen. Het herbebossen van de Sahel, het overgangsgebied tussen woestijn en woud, wordt immers gezien als het beste wapen om de snel oprukkende Sahara in te dijken. Bomen stonden er tot enkele decennia

Alle dorpelingen worden betrokken bij het project. Mannen, vrouwen en kinderen krijgen een opleiding in het inzaaien van het bos en in het beheer tijdens elk stadium van het groeiproces.

Alle producten die het agrobos levert zijn voor eigen gebruik. Wat over is – kruiden, vruchten, hooi en stro ... – wordt verkocht op de lokale markten. Het vee weegt meer dan vroeger en brengt dus ook veel meer op. Daarnaast geeft de veredeling van sprokkelhout en grassen extra inkomsten: manden, matten, borstels, honing van wilde bijen ... De acaciabomen zelf zijn cashcrops: levend meer waard dan gekapt. Na 5 jaar produceren ze namelijk Arabische gom. Dit is een interessant product op de internationale markt gebruikt door onder andere frisdrank-, snoep- en verffabrikanten.

De opbrengsten van het werk op het land – zaden oogsten en selecteren – en de verkoop van de producten gaan uitsluitend naar de vrouwen in de dorpen in de herbebossingsgebieden. Dit zorgt niet alleen voor meer gelijkheid ten opzichte van de mannen maar ook voor meer toekomstkansen voor de kinderen. In de buurt van nieuwe agrobossen verdubbelt door deze micro-economie het inkomen en door de financiële onafhankelijkheid van de vrouw dalen hiermee samen de geboortecijfers.

De gevolgen van 7 jaar van deze herbebossing:

1. De verwoestijning stopt en er gaat geen bijkomende vruchtbare landbouwgrond meer verloren
  2. Een beter natuurlijk waterbeheer als gevolg van de herbebossing geeft bovendien ruimte voor andere ontwikkelingsprojecten
  3. Door de herbebossing ontstaan er nieuwe landbouwgronden en is er voldoende voedsel voor de lokale bevolking
  4. Dit leidt op zijn beurt tot een bloeiende lokale micro-economie
  5. De aandacht voor het onderwijs behoedt voor fouten uit het verleden
  6. Essentieel is de versteviging van de positie van de vrouw in de lokale maatschappij
  7. Dit cumuleert in een lokale welvaartstijging die finaal de armoedemigratie naar Europa afremt

Het vervolg van dit project vindt je op de website: Great Green Wall — The Great Green Wall Initiative

De presentatie over de Great Green Wall was indrukwekkend en de film is te zien via onderstaande link.