xx

Lezing Klimaatverandering en weersextremen

Lezing 9 mei 2023 door Peter Glas, Deltacommissaris

Water en klimaat, uitdagingen voor de 21ste eeuw

Water is een onderwerp dat alle zeven focusgebieden van de Rotary raakt.

Nederland is een land waar allerlei Europese rivieren in zee stromen. Daarmee is Nederland een echt deltagebied. In Nederland zakt het land al eeuwen, terwijl de zee stijgt. Het zakken van ons land wordt door onszelf veroorzaakt door de drainage van ons land. Het is een langzaam, maar zeker proces.

Na de watersnoden, deltawerken en het deltaplan-rivieren ontstaat het besef dat het uitgangspunt voor waterbeheer “leven met de natuur en met het water” moet zijn, in plaats van “strijd tegen de natuur en het water”. Circa 60% van Nederland staat bloot aan overstromingsgevaar, binnen deze 60% wordt wel 65% van het BNP verdiend. De grilligheid van regenval is enorm toegenomen. Dit levert weer nieuwe vraagstukken op, ook voor onze overheid, maar bijvoorbeeld ook voor verzekeringsmaatschappijen. Het herstelvermogen na extremen is traag.

Er wordt veel geïnvesteerd in wetenschap met de bedoeling om onzekerheid rondom voorspellingen te reduceren, echter het omgekeerde gebeurt.

Het grote verschil met klimaatwijzigingen in het verleden is het tempo waarin de wijzigingen plaatsvindt en gaat plaatsvinden.

De commissie Veerman (2e deltacommissie) heeft als belangrijkste advies gegeven dat je vooruit moet kijken en handelen en niet alleen maar reactief handelen.

Het IJsselmeer moet functioneren als een soort regenton.

De koers ten behoeve van het proactief handelen richt zich op drie onderwerpen: waterveiligheid, zoetwaterbeschikbaarheid en ruimtelijke adaptatie.

Om jezelf meer in dit onderwerp te verdiepen en bijvoorbeeld te bekijken waar je voor je eigen woonplek rekening mee moet houden, verwijst Peter naar de volgende websites: klimaateffectatlas.nl; overstroomik.nl; klimaatadaptatienederland.nl; groenklimaatplein.nl