xx

Lezing Stikstof is essentieel. We doen iets niet goed

Lezing op Dinsdag 30 augustus door Han Lindeboom

Wat is Stikstof en hoe kom je er vanaf? " Stikstof is essentieel, we doen echter iets niet goed."

De stikstofproblematiek wordt volgens Han, Hoogleraar Marine Ecologie (Universiteit Wageningen) en stikstofdeskundige, veroorzaakt door

• De landbouw: koeienpoep en urine zorgt voor ureum wat wordt afgebroken tot ammonium. Dit zorgt voor meer stikstof in de grond.
  • Auto’s en industrie: Fossiele brandstof geeft stikstof in de lucht, dit regent neer en komt in het milieu.
  • Natte depositie: ammoniak en zure regen. Er zijn 2 hotspots:
    • Rond boerderijen met dieren zie je hoge concentraties stikstof in de grond. Dit kun je zien aan de groei van bramen en brandnetels.
    • Aan de rand van een bos. Deze fungeert als buffer, als je verder het bos in gaat zie je nog dezelfde planten en bloemen groeien als voorheen.

Han Lindeboom promoveerde in 1979 op een onderzoek over de stikstofcyclus. Zijn onderzoek deed hij tussen pinguïns op Marion Eiland, bij de Zuidpool. Bij Rotaryclub Leefklimaat i,o. spreekt hij over de wetenschappelijke kant van de stikstofproblematiek onder de titel: ‘Wat is stikstof en hoe kom je ervan af?’

In zijn onderzoek bij de zuidpool ontdekte Han dat de stikstof problematiek al zesduizend jaar bestaat. Op een eiland met heel veel pinguïns zorgt hun ontlasting door ammoniakverdamping voor hoge grasgroei, dit effect is zeer beperkt. Vervolgens legt Han uit waarom het berekeningsmodel dat het RIVM gebruikt niet geschikt is. De berekening die nu wordt gebruikt schept een verkeerd beeld voor de boeren. Ook is de regelgeving in Nederland erg streng in vergelijk met andere landen. Han benoemt in zijn rapport 9 technische maatregelen voor het terugdringen van het stikstof probleem. Eén daarvan is bijvoorbeeld een koeien urinoir.

Wat kun je zelf doen?

• Je kunt jouw stikstof input verminderen door je dieet aan te passen: gebruik minder zuivel en vlees.

#stikstofvermindering

#stikstofcrisis #hanlindeboom #rcleefklimaat #leefklimaat #peopleinaction #mindervlees