'Hier begint de zee'

14 september 2022

De zee begint op straat

In Leiderdorp zijn de lokale Rotary Club, wethouder Bob Vastenhoud van o.m. Duurzaamheid, Milieu en Ruimtelijke Ontwikkeling en het Milieu Educatief Centrum (MEC) een nieuwe uitdaging met elkaar aan gegaan.

Wereldwijd wordt actie ondernomen om onze zeeën weer schoon te maken. Heel verstandig, maar we moeten natuurlijk bij het begin beginnen. Niets op de grond gooien, opdat er ook niets via het riool en de afwatering naar de zee kan stromen. We realiseren het ons niet, toch is het zo: bij de duizenden straat- en trottoirkolken begint feitelijk de zee.

Een tegel als geheugensteuntje

In Frankrijk ontstond de idee om bij afvoerpunten van water een heldere boodschap neer te leggen. Dat kunnen wij ook. Tegels met de tekst: Hier begint de zee. Niets ingooien a.u.b. Op drukbezochte punten in een gemeente worden de tegels gelegd, zoals scholen, winkelcentra, bibliotheken, kerken, markten, gemeentehuis, in het centrum.

Rotary neemt initiatief in Nederland

Rotary Club Katwijk-Noordwijk pakte dit idee op en ontwikkelde voor Katwijk een straattegel met Nederlandse tekst en sinds 14 september 2022  liggen ook in Leiderdorp deze tegels.

Eerste tegel is gelegd op 14 september 2022  met kinderen van basisschool ’t Bolwerk.

1 of 5

Op zaterdag 17 september 2022, World Ocean Cleanup Day, is een tegel gelegd bij het Gemeentehuis in Leiderdorp.

Doe ook mee en adopteer een tegel!

Het doel is om, verspreid over druk bezochte plekken, tenminste 50 ‘zeetegels’ in de gemeente te leggen.

Neem contact met ons op voor meer informatie.