WELKE DOELEN STEUNEN WIJ

KNRM

In 2020 zamelde RC Monnickendam met de actie ‘Sterren Stralen’ €13.000 in voor goede doel KNRM station Marken.

Inkomsten werden gegenereerd met een zelf ontwikkelde, unieke Waterlandse verjaardagskalender.

Van de opbrengst kon het station nieuwe overlevingspakken voor de vrijwilligers aanschaffen, die nodig zijn om veilig en verantwoord hun reddingswerkzaamheden uit te voeren.

Voedselbank Purmerend

In coronajaar 2020 konden veel acties geen doorgang vinden. Voedselbank Purmerend merkte dat de toestroom van producten verminderde, doordat horeca gesloten was in het voorjaar.

Daarom startten de gezamenlijke Rotaryclubs in de regio, onder leiding van RC Monnickendam, een actie voor een bijdrage aan Voedselbank Purmerend.

Deze crowdfundingsactie kon rekenen op veel bijval en zo kon eind juni 2020 een bedrag van € 2.847,29 worden geschonken.

Swaensborch

Met de actie ‘een stoel voor een stoel’ werd in 2019 de Sterren Stralen-maand geopend voor Evean Swaensborch. Een autotocht naar Paleis Soestdijk, een rondleiding en een afsluitend diner met loterij, zorgde voor een prachtige opbrengst, waardoor het verzorgingshuis 8 nieuwe rolstoelen aan kon schaffen.

Door goed onderhandelen van onze club konden er meer stoelen worden aangeschaft dan vooraf gedacht! Ook stichting Vaarwens kon wel een goede nieuwe rolstoel gebruiken, dus ook zij ontvingen van onze club een nieuwe rolstoel.

EHBO lessen

Om kinderen te laten weten wat ze moeten doen in nood, zijn er, op initiatief van onze Rotaryclub en in samenwerking met KNV EHBO afdelingen Broek in Waterland en Marken, EHBO-lessen gestart in de groepen 7 en 8.

Het initiatief is niet eenmalig en kan door de bijdrage de komende jaren verder worden voortgezet door de EHBO afdelingen.

Omroep PIM + Speeltuin Monnickendam

De jaarlijkse Sterren Stralen actie van 2017 stond in het kader van Omroep PIM en Speeltuinvereniging Monnickendam. Beide wilden graag investeren in nieuw materiaal en daar was geld voor nodig. Tijd voor RC Monnickendam om de handen uit de mouwen te steken. Beide goede doelen konden rekenen op een bijdrage van € 3000.

World Servants Monnickendam

Een afvaardiging van World Servants Monnickendam wilde in de zomer 2017 in Malawi aan de slag om daar een aantal klaslokalen en een latrine te bouwen.

Voor dit doel hadden zij € 50.000 benodigd.

Mede dankzij de hulp van deze jongeren is tijdens de Sterren Stralen actie van 2016 een bijdrage van €8.250 opgehaald voor dit doel.

Pleegkinderen in Waterland

In 2015 liet Rotaryclub Monnickendam de Sterren Stralen voor pleegkinderen in Waterland. Voor deze actie werd een mooie samenwerking gestart met de leerlingen van het Bernard Nieuwentijt College in Monnickendam, die namens onze club ook huis-aan-huis sterren gingen verkopen voor dit mooie doel.

Stichting Opkikker

Een stichting die opkikkerdagen verzorgt voor gezinnen met een langdurig ziek kind, was het eerste goede doel van de Sterren Stralen actie van Rotaryclub Monnickendam. Met de opbrengst kon Stichting Opkikker, regio Waterland, weer veel gezinnen een leuke dag bezorgen.

Overige doelen

Naast specifieke acties voor goede doelen, kon Rotaryclub Monnickendam ook andere goede doelen financieel ondersteunen met een bijdrage, waaronder onder andere:

Bovendien draagt onze Rotaryclub jaarlijks een bijdrage af aan de internationale Rotary Foundation, waarmee wereldwijd projecten ondersteund worden.