Debating toernooi Veluwepost 2012.docx

De Veluwepost

· 16 mrt 2012

Door: Bas Derks

DOORWERTH - Rotaryclub Oosterbeek-Kabeljauw organiseerde dinsdagavond het Renkums Scholieren Debat op het Dorenweerd College.

De winnaars van het Renkums Scholieren Debat poseren met jurylid de Vistesse-voetbalbalcoach John van de Brom. De Rotaryclub organiseerde het debat.

De winnaars van het Renkums Scholieren
Debat poseren met jurylid de
Vistesse-voetbalbalcoach John van de
Brom. De Rotaryclub organiseerde het
debat.
Foto: Anne Bram Visser

Verschillende scholen uit de omgeving van Doorwerth en zelfs één uit België streden tijdens het jaarlijkse debat om de debateertitel. De jury met onder meer Vitesse-trainer John van de Brom wees de scholieren van het Stedelijke Gymnasium Arnhem als uiteindelijke winnaars aan. Met luid applaus ontvangt het publiek de verschillende debaters. De ene debater zenuwachtiger dan de ander, maar allemaal van plan hun standpunten met hand en tand te verdedigen. Het achtste Renkums Scholieren Debat is met teams van scholieren uit Wageningen, Arnhem, Ede, Doorwerth en zelfs Belgiësterk bezet dit jaar. Elk team debatteert tweemaal over vooraf bepaalde stellingen, met als einddoel de zaal en bovenal de jury te overtuigen van hun mening. Burgemeester Gebben, rector Couzijn en voetbalcoach John van de Brom bepalen vervolgens als jury aan de hand van verschillende criteriawelke teams een plaats in de finalestrijd verdienen.
Met stellingen als ‘pedofielen mogen geen maatschappelijke functies vervullen’ en ‘downloaden moet gestraft worden’ gaan de verschillende scholen de eindstrijd aan. En een strijd wordt het. Vol emotie, driftige handgebaren en overtuigende argumenten vliegen de vóórs en tegens door de Dorenweerdse aula. Deelnemer Matthijs Kleij uit Oosterbeek vindt dat juist het mooie aan het debat. “Na dit schooljaar wil ik bestuurs- en organisatiewetenschappen studeren. De politiek is altijd al een hobby van mij geweest en nu kan ik zelf die richting op.” Voor Matthijs was deelname aan het debat geen lastigekeus. “Ik debatteer al twee jaar via het Dorenweerd en krijg er geen genoeg van. Helaas zijn we nu niet verder gekomen dan de eerste ronde.” Tien stellingen, honderd zweetdruppels en duizend argumenten verder staan de Belgische scholieren in de finale tegenover die van het Stedelijk Gymnasium.In de finale test de jury de veelzijdigheid van de debatteams. De teams zijn nu een ronde vóór en een ronde tegen de stelling. Opvallend is het verschil in debatteren tussen kortweg de Belgen en de Nederlanders. De zuiderburen gebruiken vooral humor en passie om hun standpunten bij te zetten, terwijl kalmte en mimiek de scholieren van het SGA typeert. De jury valt uiteindelijk voor het laatste en overhandigt de wisselbokaal aan de oud-Doorwerthse Sterre de Geus, Wouter en Maurits. Wie weet zien we hen over tien jaar furore maken in Den Haag.