Renkumse Scholieren Debat 2009

HET IIIE RENKUMSE SCHOLIEREN DEBAT

Het Dorenweerd College en Rotary Club Oosterbeek Kabeljauw organiseren het derde Renkumse Scholieren Debat.

Spreekvaardigheid, argumentatie, teamwork zijn belangrijke sociale vaardigheden voor jongeren. In de studie, de thuissituatie maar ook onder vrienden wordt volop gediscussieerd en gedebatteerd. Beeldvorming en meningsvorming zijn enkele onontbeerlijke elementen in het alledaagse leven. Van studie, sport tot politiek, van kind tot ouders op allerlei wijzen en velerlei plaatsen worden meningen uitgewisseld en dus ook gedebatteerd. Debatteren is te leren en oefening in debatteren is een leuke manier om eiegen mening te vormen en om te gaan mat andermans mening. Het is boeiend om te zien hoe debaters in een goed debat te werk gaan.

Het Renkumse Scholieren Debat biedt de gelegenheid om een goed debat te voeren.

Het is bestemd voor teams van studenten van de middelbare school. Teams bestaan uit 3 personen, waarvan er minstens 1 in Renkum woonachtig moet zijn. Scholen uit Renkum en de omgeving van Renkum worden gevraagd teams af te vaardigen.

De Essentie van een Debat

Een debat is geen discussie ! Kenmerk van elk debat is het conflict. Centraal staat het verschil van mening. De kwaliteit van het debat wordt daarom bepaald door de manier waarop door de debaters wordt omgegaan met het conflict. Dat maakt het boeiend voor de toeschouwers om te zien hoe partijen die in het debatstrijdperk treden hier mee omgaan. In een debat, en dus ook in een toernooivorm, geldt als uitgangspunt dat het conflict wordt opgelost. De kwaliteit van het debat kan dus worden afgemeten aan de mate waarin het conflict is opgelost. De debaters moeten tot een vorm van overeenstemming komen. Net als in een coalitie moet er een consensus komen. Overtuigingskracht is het middel om een conflict op te lossen in een debat. Debaters gebruiken metaforen, logica, presentatie en uitstraling om hun gesproken woord kracht bij te zetten. Alle andere middelen zoals het gebruik van geweld (of het dreigen ermee) zijn dus uitgesloten. Humor kan een krachtige bijdrage leveren, maar het is geen stand up comedy.

Debatteren behelst het dus het oplossen van het conflict, waarbij het gaat om logos, pathos en ethos. De stelling is niet zwart-wit. Een stelling in zwart-wit maakt de argumentatie gemakkelijker, de oplossing vaak te kunstmatig.

Wedstrijdvorm

Per ronde treden 2 teams tegen elkaar in het in het strijdperk. Een team bestaat uit 3 personen, waarvan 2 leden het woord mogen voeren, de derde is souffleur. 1 Team verdedigt de stelling; het andere team verwerpt de stelling.

De wedstrijdvorm is een schaakklokdebat gedurende 15 minuten. Het schaakklokdebat geeft het meeste volksvermaak. Ieder team krijgt 1 minuut inleidende spreektijd. Daarna volgt 12 minuten debat. De teams kunnen elkaar onderbreken door de schaakklok af te tikken. Dan stopt de tijd van het team dat geïnterrumpeerd wordt en loopt de tijd van het andere team. Ieder team krijgt dus eerst 1 minuut beschermde tijd om zijn standpunt uit de doeken te doen. Daarna begint het debatteren. Een team kan ook haar eigen tijd stoppen. Dat kan als het denkt uitgesproken te zijn, op een reactie wacht van de tegenpartij of wanneer het denkt te lang aan het woord te zijn en daarmee de tegenstander(s) wil dwingen het woord te voeren. Het team samenspel speelt tevens een rol. Een lid van 1 team kan de tijd stil zetten als zijn/haar teamgenoot aan het woord is, bijvoorbeeld om langdradigheid te vermijden of een reactie uit te lokken. Tijdens het luisteren, mag de derde persoon souffleren. Een debatvorm dat vraagt om argumentatie maar ook om teamwork. Tactiek is net zo belangrijk als techniek en het is een arena dus het gaat om het winnen van je tegenstander en uiteindelijk tellen de verworven stemmen.

Er is een referee die toezicht houdt op het juiste gebruik van klok en interumperen.

Een Prominenten Jury beoordeelt op Strategie, Stijl en Inhoud.

Jury 2007

Strategie: hoe effectief tikken de teams zichzelf en elkaar af? Doen ze dit niet te snel en te langzaam? Op welk moment van het betoog van de tegenstander?

Stijl: hoe is de manier waarop de sprekers hun betoog inbrengen? Stijl, humor, interactie publiek

Inhoud: hoe is de inhoudelijke inbreng van de sprekers?

De Publieksjury

Toeschouwers kunnen ook hun stem op de teams uitbrengen.

PLAATS EN DATUM:

Het Renkumse Scholieren Debat vindt plaats op 24 maart 2009 op het Dorenweerd College.

Aanvangstijd is 19.00 uur. Toeschouwers zijn van harte welkom en de toegang is gratis.

INSCHRIJVING:

Teams kunnen zich inschrijven bij:

J. de Vries: vri00356@kpnmail.nl

J. Verhagen: j.m.f.verhagen@planet.nl